Lektionsplanering
Årskurs: 3
Ämne: Engelska
Tema: Prepositioner i praktiken
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på att lära eleverna vanliga prepositioner och deras användning. Genom praktiska övningar får eleverna förståelse för hur prepositioner beskriver positioner och relationer mellan olika objekt i både tal och skrift.
Kunskapskrav
Eleven kan använda vanliga prepositioner i tal och skrift. De kan förstå och skapa meningar där prepositioner används för att beskriva var föremål befinner sig.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till prepositioner (10 min)
- Förklara vad en preposition är och ge exempel på vanliga prepositioner som “on”, “in”, “under”, “behind” och “next to”.
- Använd bilder och diagram för att visa hur prepositioner fungerar i relation till objekt.
- Fråga eleverna om de kan ge exempel på prepositioner från deras vardag.
Praktisk övning med fysiska objekt (15 min)
- Dela ut föremål (exempelvis böcker, leksaker eller andra föremål) och be eleverna placera dem i olika positioner enligt angivna prepositioner, till exempel “Put the book on the table” eller “Place the toy under the chair”.
- Låt eleverna turas om att ge kommandon till varandra med hjälp av prepositioner.
- Diskutera vad som hände i övningen och be dem att formulera meningar kring placeringen av objekten.
Skapa meningar med prepositioner (15 min)
- Ge eleverna papper och färgpennor för att rita en enkel bild av ett rum med olika objekt.
- Be dem skriva 3-4 meningar om vad som finns i rummet med hjälp av prepositioner. Exempel: “The cat is under the table.”
- Efter att de har skrivit, låt dem presentera sina teckningar och meningar för klassen.
Avslutning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta vad som lärts om prepositioner och deras användning.
- Diskutera: Vilka prepositioner var svårast att använda? Hur kan vi använda prepositioner i våra samtal?
- Uppmuntra eleverna att leta efter prepositioner i böcker eller andra texter de läser.
Diskussionsfrågor
- A. Hur hjälper prepositioner oss att förstå var saker är? Kan ni ge exempel?
- B. Vilka prepositioner använder ni mest i ert dagliga tal?
- C. Kan ni tänka er moment när det är viktigt att använda prepositioner korrekt?
Aktivitet
Eleverna ska genomföra en “prepositionsloppis” där de får en lista av olika prepositioner och letar efter objekt i klassrummet som matchar dessa prepositioner. De ska skapa meningar om de objekt de hittar. Till exempel: “The pencil is on the desk.” Aktiviteten stimulerar både observation och språkanvändning.
Exit-ticket
- Skriv ett exempel på en mening där du använder en preposition.
- Vilka prepositioner lärde du dig idag?
- Tyckte du att övningen var lätt eller svår? Varför?
- Vad kan hända om vi använder prepositioner fel? Ge exempel.
- Hur kommer du att använda prepositioner i framtiden?
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skapa en enkel bild av en utomhusplats, som en park eller en lekplats, och skriva 4-5 meningar som beskriver vad som finns där med hjälp av prepositioner. De ska använda ord som “in”, “on”, “under”, “next to”, för att förtydliga positionerna.