Prov. Gy. Sceniskt karaktärsarbete – Fysiskt teaterarbete

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Sceniskt karaktärsarbete

Tema: Fysiskt teaterarbete och kroppens uttryckssätt

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och färdigheter inom fysiskt teaterarbete och kroppens uttryckssätt, samt deras förmåga att gestalta och reflektera över sin sceniska karaktär.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen Sceniskt karaktärsarbete ska fokusera på hur kroppen används som ett uttrycksmedel för att gestalta sceniska karaktärer. Detta inkluderar träning i fysisk teater, kroppsspråk, och hur kroppens rörelser och posturer kan kommunicera känslor och budskap för publiken.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna gestalta och uttrycka en scenisk karaktär med hjälp av kroppen och reflektera över hur kroppsspråk påverkar upplevelsen av en karaktär. Dessutom ska eleven kunna genomföra fysiska övningar och delta i improvisation för att utveckla sin fysiska närvaro på scen.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är syftet med fysisk teater?

  • A. Att endast använda dialog
  • B. Att fokusera på kostymdesign
  • C. Att använda kroppen som ett uttrycksmedel
  • D. Att gestalta känslor genom rörelse

2. Vilken av följande är en teknik som används för att förbättra kroppens uttrycksfullhet?

  • A. Stretchövningar
  • B. Stämningsövningar
  • C. Manus skrivande
  • D. Ljudkontroll

3. Hur påverkar kroppsspråk publiken?

  • B. Det förmedlar känslor utan ord
  • C. Det förändrar karaktärens namn
  • D. Det distraherar från föreställningen

4. Vilket av följande är ett exempel på en fysisk teaterföreställning?

  • A. En musikal med mycket sång
  • B. En dansföreställning som berättar en historia
  • C. En teaterpjäs med långa monologer
  • D. En film utan ljud

5. Vad är en viktig aspekt av en skådespelares arbete med fysik?

  • A. Att endast följa manus
  • B. Att använda kroppsspråk för att förmedla känslor
  • C. Att ha fokus på kostymer
  • D. Att undvika rörelse på scen

6. Vad innebär det att gestalta en karaktär?

  • A. Att bara huska repliker
  • B. Att använda kroppens rörelser och uttryck
  • C. Att insistera på att synas
  • D. Att göra ljudimitationer

7. Hur kan fysisk teater påverka karakterisering?

  • A. Genom att förmedla känslor via rörelse
  • B. Genom att ändra karaktärens namn
  • C. Genom att endast använda ljud
  • D. Genom att läsa dialog

8. Vilken teknik är viktig för balans i fysisk teater?

  • A. Stängda ögon
  • B. Balansövningar
  • C. Snabba rörelser
  • D. Att undvika rörelse

9. Vad innebär kroppens uttrycksmedel i sceniskt arbete?

  • A. Att använda rörelse för att förmedla känslomässiga budskap
  • B. Att endast använda tal
  • C. Att undvika fysiska rörelser
  • D. Att hävda en fysisk dominans

10. Vilket är en fördel med att öva i par i fysisk teater?

  • A. Att missförstå sina partner
  • B. Att tävla med varandra
  • C. Att få feedback på sina rörelser
  • D. Att endast fokusera på sig själv

11. Hur bidrar en uppvärmning till fysisk teater?

  • A. Den sträcker ut scenografin
  • B. Den förbereder kroppen för rörelse
  • C. Den minskar publikens intresse
  • D. Den tar bort känslor

12. Vad betyder improvisation i sceniskt arbete?

  • A. Att skapa utan förberedelse
  • B. Att följa ett strikt manus
  • C. Att undvika gestikulation
  • D. Att bara använda skriven text

13. Vilken aspekt av kroppsspråk är mest betydelsefull?

  • A. Att vara stilla
  • B. Att kommunicera känslor
  • C. Att prata mycket
  • D. Att använda en respekterad ton

14. Vilken roll spelar feedback i fysisk teater?

  • A. Den påverkar vad publiken ser
  • B. Den hjälper skådespelare att förbättra sina prestationer
  • C. Den är irrelevant för processen
  • D. Den förändrar karaktärens namn

15. Vad innebär att reflektera över sin prestation?

  • A. Att bara fokusera på kostymer
  • B. Att tänka på hur man kan förbättra sig
  • C. Att diskutera andra måste göra
  • D. Att undvika kritik

Resonerande frågor

1. Hur kan kroppsspråk förstärka känslomässigt uttryck på scen?

Denna fråga ger möjlighet för eleven att visa sin förståelse för sambandet mellan kroppsspråk och känslor.

2. Vilka utmaningar kan skådespelare möta när de arbetar med fysik?

Frågan uppmuntrar elever att reflektera över de specifika svårigheterna i att gestalta karaktärer fysiskt.

3. Hur kan fysisk teater kombineras med andra uttrycksområden i en föreställning?

Denna fråga öppnar för diskussioner kring samarbete och mångsidighet i scenkonst.

4. Vilka erfarenheter har du av kroppens betydelse för att förmedla en karaktär?

Genom att dela personliga erfarenheter kan eleven visa djupare insikter och reflektioner.

5. Hur kan teater genom fysisk gestaltning förändra publikens upplevelse?

Frågan ger möjlighet för eleven att utforska relationen mellan skådespelare och publik.

6. På vilket sätt kan träning i fysisk teater påverka en individs självförtroende?

Denna fråga ger utrymme för att diskutera de mentala och emotionella aspekterna av fysisk träning.

7. Hur bidrar den fysiska närvaron på scen till en trovärdighet i karaktärsgestaltningen?

Eleven får reflektera över hur närvaro påverkar charismat och autencitet.

8. Vilka metoder skulle du rekommendera för att öva kroppsspråk och fysiska uttryck?

Frågan uppmanar till att ge konkreta tips och verktyg som kan hjälpa andra i deras utveckling.

Bedömning

Faktafrågorna bedöms med en poäng vardera, och de resonerande frågorna bedöms med 2 poäng vardera. För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).

“`


Modern Tillbaka-knapp