Provkonstruktion
Årskurs: 8/9
Ämne: Geografi
Tema: Demografi och familjeplanering
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper kring demografi, befolkningsutveckling och familjeplanering. Eleverna ska kunna visa sin förståelse för hur dessa faktorer påverkar samhällen och ekonomiska förhållanden.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens innehåll berör demografi, befolkningsutveckling och familjeplanering. Det centrala innehållet fokuserar på hur befolkningsstrukturer och familjeplanering påverkar samhällen på olika nivåer och hur dessa aspekter kopplas till både ekonomiska och sociala faktorer. Eleverna ges möjlighet att reflektera över hur demografiska förändringar kan påverka framtida samhällsutveckling.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna redogöra för och diskutera befolkningsutvecklingens betydelse för samhällen samt kunna formulera och förklara centrala begrepp inom demografi och familjeplanering. De ska också kunna föra en diskussion om hur olika faktorer påverkar befolkningsutvecklingen och familjestrukturer.
Prov
Faktafrågor
- Vad innebär demografi?
- A) Läran om väder och klimat
- B) **Läran om befolkningens storlek och sammansättning**
- C) Läran om ekonomi och handel
- D) Läran om djur och växter
- Vilken faktor påverkar befolkningsutvecklingen mest?
- A) **Födelseantal**
- B) Utbildning
- C) Arbetslöshet
- D) Klimatförändringar
- Vad syftar familjeplanering till?
- A) Att öka födelsetalen
- B) Att minska migrationen
- C) **Att möjliggöra familjer att planera antalet barn**
- D) Att förändra skattesystemet
- Vilket land har haft en enbarnspolitik?
- A) Indien
- B) **Kina**
- C) Brasilien
- D) USA
- Vad kan vara en etisk aspekt av familjeplanering?
- A) **Rätt till självbestämmande**
- B) Låga utbildningsnivåer
- C) Ökad medelålder
- D) Minskad livskvalitet
- Vilken av följande faktorer kan påverka migrationen?
- A) **Ekonomiska förhållanden**
- B) Lokala sportevenemang
- C) Val av semesterresmål
- D) Musiktrender
- Vad handlade Kinas enbarnspolitik om?
- A) Att endera förhindra födslar helt
- B) **Att begränsa familjer till ett barn**
- C) Att uppmuntra adoption
- D) Att ge barnen större rättigheter
- Vilken av följande är en konsekvens av åldrande befolkning?
- A) **Ökat behov av sjukvård**
- B) Minskad livslängd
- C) Ökat födelseantal
- D) Fler flyktingar
- Vilken av dessa påståenden är sant om demografi?
- A) Det handlar om matproduktion
- B) **Det handlar om befolkningens struktur**
- C) Det handlar endast om unga människor
- D) Det är irrelevant för samhällsutveckling
- Vad kallas den i genomsnitt ålder som människor dör vid i ett samhälle?
- A) Födelsetal
- B) **Livslängd**
- C) Medianålder
- D) Ålderspyramid
- Vad är en befolkningspyramid?
- A) **En graf över befolkningens åldersstruktur**
- B) En typ av mat
- C) En matematikformel
- D) En historisk händelse
- Varför är familjeplanering viktig för ett samhälle?
- A) Att minska utbildningen
- B) **Att förbättra livskvaliteten**
- C) Att öka folkmängden snabbt
- D) Att sänka skatten
- Vilken av följande metoder används för familjeplanering?
- A) **Preventivmedel**
- B) Barnarbete
- C) Legalisering av aborter
- D) Förbise lagar
- Hur påverkar migration befolkningsutvecklingen i ett land?
- A) **Det kan öka befolkningstillväxten**
- B) Det minskar alltid befolkningen
- C) Det har ingen effekt
- D) Det kan leda till mer arbetslöshet
- Vad innebär en hög växande befolkning för ett land?
- A) **Ökat behov av resurser**
- B) Ökad arbetslöshet
- C) Minskad utbildning
- D) Mindre barn
Resonerande frågor
- Diskutera hur demografiska skillnader mellan länder kan påverka deras ekonomiska utveckling. Syftet är att få eleverna att reflektera över sambanden mellan demografi och ekonomi.
- På vilka sätt kan familjeplanering bidra till att lösa demografiska utmaningar? Det ger eleverna utrymme att utforska lösningar och komplikationer kring familjeplanering.
- Vilka etiska aspekter kan uppstå vid familjeplanering? Frågan syftar till att utmana elevernas kritiska tänkande kring normer och rättigheter.
- Hur kan förändringar i befolkningsstrukturen påverka sociala tjänster? Eleverna får möjlighet att diskutera konsekvenser för samhällsservice och välfärd.
- Vilka långsiktiga effekter kan en åldrande befolkning ha på ett lands ekonomi? Frågan uppmanar eleverna att tänka på framtiden och historiska perspektiv.
- Hur kan migration påverka kulturell mångfald i ett samhälle? Denna fråga ger utrymme för eleverna att resonera om identitet och samhällsutveckling.
- Vilken roll spelar utbildning i familjeplanering och befolkningskontroll? Syftet är att leda till diskussioner om etik och ansvar.
- Hur kan sociala och ekonomiska faktorer samverka för att påverka befolkningsutvecklingen? Denna fråga ger en möjlighet att se komplexiteten i demografiska förändringar.
Bedömning
Faktafrågorna ger sammanlagt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger 3 poäng vardera, där eleverna måste ha minst 5 poäng från de resonerande frågorna för att nå betygsnivå A.
För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).