Lektionsplanering
Årskurs: SFI, kurs C
Ämne: Svenska för invandrare (SFI)
Tema: Berättande text om en person som arbetar på ett lager
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I kurs C i svenska för invandrare ska eleverna utveckla sin förmåga att läsa och förstå korta berättande och beskrivande texter om bekanta ämnen. Eleverna ska också kunna uttrycka sig muntligt och skriftligt om sina egna erfarenheter och åsikter, vilket inkluderar att skriva en enkel berättande text.
Kunskapskrav
Eleven skriver sammanhängande och begripliga berättande och beskrivande texter om erfarenheter, intryck och åsikter samt skapar i huvudsak fungerande struktur i sina texter.
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion av temat (10 min)
– Diskutera vad en person som arbetar på lager gör.
– Ställ öppna frågor för att få eleverna att tänka på sina erfarenheter av lagerarbete.
– Ge exempel på yrkesrollens olika uppgifter, t.ex. plocka varor, packa och organisera.
2. Genomgång av berättande textstruktur (15 min)
– Förklara vad en berättande text är och dess struktur (inledning, händelseförlopp, avslutning).
– Använd en kort text som exempel och peka ut de olika delarna.
– Diskutera hur man kan använda beskrivningar för att göra texten mer levande.
3. Skrivövning: Skapa en karaktär (15 min)
– Be eleverna tänka på en person som arbetar på lager och skapa en karaktär (namn, ålder, yrke).
– Diskutera vad som gör karaktären unik och hur de förändras under dagens arbete.
– Ge exempel på hur man kan beskriva känslor och upplevelser kopplade till karaktären.
4. Gruppdiskussion: Dela idéer (5 min)
– Dela in eleverna i små grupper för att diskutera sina karaktärer och idéer för berättelser.
– Uppmuntra dem att ge varandra feedback och stödja varandras skrivande.
5. Avslutning och reflektion (5 min)
– Samla klassen och be några elever dela med sig av sina karaktärer och idéer.
– Diskutera vikten av berättande och hur det kan användas för att uttrycka sina erfarenheter.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en berättande text om sin karaktär som arbetar på lagret. Texten ska inkludera beskrivningar av karaktärens arbetsuppgifter, känslor under arbetsdagen och en kort sammanfattning av en specifik händelse.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
– Vad gör en person som arbetar på lager?
Svar: Hen plockar varor, packar och organiserar lagret.
– Vilken del av berättelsen är viktigast?
Svar: Inledningen, händelseförloppet och avslutningen.
– Hur kan man göra en text mer levande?
Svar: Genom att beskriva känslor och upplevelser.
– Vad tänker du på när du hör ordet “lagerarbete”?
Svar: T.ex. plocka varor, effektivitet, samarbete.
– Nämn en känsla du kan ha under arbetsdagen på lagret.
Svar: T.ex. stressad, nöjd, trött.
Hemläxa
Skriv en berättande text på 100-150 ord om en dag i din karaktärs liv. Fokusera på en specifik händelse och beskriv vad som hände och hur karaktären kände sig.
Fördjupningsuppgift
Som en fördjupningsuppgift kan eleverna välja att skriva en längre berättelse, på 300-500 ord, där de vidareutvecklar sin karaktär, beskriver en konflikt som uppstår under arbetsdagen och hur den löses. Syftet är att eleven ska kunna redogöra för mer komplexa händelseförlopp och känsloutsag.
Förslag för nästa lektion
Temat: Beskrivande texter
Nästa lektion kan handla om att skriva beskrivande texter, där eleverna lär sig att beskriva miljöer och objekt relaterat till lagermiljön. Detta kommer ge dem verktyg för att skapa starkare bildspråk i deras berättelser, vilket är relevant i arbetet med att förbättra deras skrivfärdigheter.
Förberedelser
– Förbered exempel på berättande och beskrivande texter.
– Samla material som stödjer skrivprocessen, som papper och pennor.
– Tänk ut frågor för diskussion och reflektion.