En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 6. Geografi – Sveriges landskap

Provkonstruktion

Årskurs: 6
Ämne: Geografi
Tema: Sveriges landskap

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om Sveriges landskap, inklusive deras kännetecken, placering och betydelse samt att främja en djupare förståelse för geografiska och kulturella aspekter av Sverige.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Geografiska perspektiv på lokala, regionala och globala frågor samt karaktäristik av Sveriges landskap och befolkning.”

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna:

  • Redogöra för Sveriges landskap samt deras natur- och kulturdrag.
  • Använda kartor och andra geografi-relaterade källor för att utföra enklare geografiska analyser.
  • Beskriva samspelet mellan människa och natur i ett eller flera av Sveriges landskap.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket av följande landskap gränsar inte till Östersjön?
    a) Stockholm
    b) Dalarna
    c) Gotland
    d) Blekinge
  2. Vilket landskap är känt för sina fjäll och samisk kultur?
    a) Skåne
    b) Lappland
    c) Västergötland
    d) Halland
  3. Vad heter Sveriges minsta landskap?
    a) Bohuslän
    b) Gotland
    c) Ångermanland
    d) Södermanland
  4. Vilket landskap ligger längst söderut i Sverige?
    a) Skåne
    b) Halland
    c) Blekinge
    d) Småland
  5. I vilket landskap ligger Sveriges huvudstad?
    a) Stockholm
    b) Uppsala
    c) Södermanland
    d) Västmanland
  6. Vilka av följande landskap är kända för sina många sjöar?
    a) Östergötland
    b) Dalarna
    c) Stockholm
    d) Värmland
  7. Vilket landskap har en kust mot Bottenviken?
    a) Norrbotten
    b) Västerbotten
    c) Uppsala
    d) Jämtland
  8. Vilket landskap är känd för sin blomstrande fruktodling?
    a) Skåne
    b) Halland
    c) Östergötland
    d) Småland
  9. Vad är typiskt för landskapet Gotland?
    a) Fjäll och fjordar
    b) Steniga stränder och raukar
    c) Höga skogar
    d) Öppna slätter
  10. Vilket av följande landskap är känt för sina historiska slott och herresäten?
    a) Östergötland
    b) Dalarna
    c) Lappland
    d) Norrbotten
  11. Vad heter det berömda fjället i Jämtland?
    a) Åreskutan
    b) Kebnekaise
    c) Helags
    d) Storsjö
  12. Vilket landskap är känd för sina många älvar?
    a) Värmland
    b) Dalarna
    c) Skåne
    d) Södermanland
  13. Vilken stad är huvudsäte i Västerbotten?
    a) Umeå
    b) Skellefteå
    c) Luleå
    d) Östersund
  14. Vad är den typiska vegetationen i Öland?
    a) Barrskog
    b) Stäppvegetation
    c) Lövskog
    d) Tundra
  15. Vilket landskap är hem till Sveriges största sjö, Vänern?
    a) Värmland
    b) Skåne
    c) Bohuslän
    d) Uppsala

Resonerande frågor

  1. Beskriv hur Sveriges geografi påverkar det lokala klimatet i olika landskap.
    *Syftet är att eleverna ska kunna analysera och resonera om samband mellan geografi och klimat.*
  2. Diskutera hur de olika landskapens naturresurser bidrar till den lokala ekonomin.
    *Ger eleverna möjlighet att visa förståelse för ekonomi och naturresurser i deras närområde.*
  3. Hur har historiska händelser format de olika landskapens identitet?
    *Frågan uppmanar till djupare analys av historiska samband och kulturell utveckling.*
  4. Jämför och kontrastera landskapet Lappland med ett annat valfritt landskap.
    *Gör det möjligt för eleverna att visa sin förmåga att jämföra och analysera olika geografiska områden.*
  5. Hur påverkar människans aktiviteter den naturliga miljön i ett specifikt landskap?
    *Uppmanar till reflektion kring mänsklig påverkan och hållbarhet.*
  6. Vilken roll spelar turism i ett av Sveriges landskap och hur påverkar det dess befolkning?
    *Frågan öppnar för diskussion om turismens inverkan på lokalsamhällen.*
  7. Beskriv betydelsen av kulturarv i ett valt landskap och hur det bevaras idag.
    *Ger utrymme för att utforska och resonera om kulturella värden och bevarande.*
  8. Vilka utmaningar står landskap som Gotland inför i dagens samhälle?
    *Eleverna får möjlighet att diskutera aktuella frågor och samhällsutmaningar.*

Bedömning

Det totala antalet poäng för provet är 30 poäng.

  • Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng, totalt 15 poäng.
  • Resonerande frågor: Varje korrekt och välformulerad beskrivning ger 3 poäng, totalt 15 poäng.

För att uppnå

  • E: 8 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor).
  • C: 12 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor).
  • A: 18 poäng totalt (minst 8 poäng från resonerande frågor).

Lycka till med provkonstruktionen! Om du behöver skapa en planering eller en lektion, kolla gärna på terminsplanering eller lektionsplanering.