En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 5. Engelska – Dagliga rutiner

Lektionsplanering

Årskurs: 5
Ämne: Engelska
Tema: Dagliga rutiner på engelska (vakna, gå till skolan)

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att introducera och öva på engelska ord och fraser relaterade till dagliga rutiner. Eleverna kommer att lära sig att beskriva sina vardagsaktiviteter och använda enkla meningar för att uttrycka sig om vad de gör varje dag.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna namnge olika aktiviteter som ingår i deras dagliga rutiner på engelska. De ska också kunna skriva och tala om sina rutiner i enkla meningar.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till dagliga rutiner (10 min)

  • Presentera bilder som representerar olika dagliga aktiviteter, såsom att vakna, äta frukost, gå till skolan, studera, leka och gå till sängs.
  • Säg namnen på varje aktivitet, låt eleverna upprepa efter dig och diskutera vad de gör under sina dagliga rutiner.
  • Ställ frågor som “What do you do first in the morning?” för att få igång diskussionen.

Ordförrådsövning (10 min)

  • Dela ut bilder av aktiviteter som eleverna kan para ihop med beskrivande meningar, till exempel “I wake up at 7 am,” “I have breakfast,” “I go to school.”
  • Låt eleverna arbeta i par och öva på att säga deras dagliga rutiner med hjälp av de meningar de just har lärt sig.
  • Genomför en övning där de ställer frågor till varandra, såsom “What time do you go to bed?”

Praktisk aktivitet (15 min)

  • Eleverna får i uppgift att skriva en kort text om sina egna dagliga rutiner. De ska inkludera minst fem aktiviteter och använda fullständiga meningar, exempelvis “I brush my teeth after breakfast.”
  • Be dem att illustrera sina rutiner med bilder eller teckningar.
  • Varje elev får presentera sin text för klassen och dela med sig av sina rutiner.

Avslutning och reflektion (15 min)

  • Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om dagliga rutiner och varför dessa är viktiga.
  • Diskutera hur rutiner kan hjälpa oss att organisera vår tid och hålla oss på rätt spår.
  • Fråga eleverna om deras favoritrutiner och vilka de tycker är viktigast.
  • Avsluta med att repetera de fraser som använts under lektionen för att förstärka deras lärande.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad gör du först på morgonen?
  • B. Finns det något i din rutin som du skulle vilja ändra på?
  • C. Vad gör du vanligtvis efter skolan?

Aktivitet

Eleverna ska skapa en “dagboksblad” där de dokumenterar sina aktiviteter under en typisk dag, från morgon till kväll. De ska skriva ner sina aktiviteter på engelska och illustrera dem, vilket förbättrar både deras skriv- och teckningsfärdigheter.


×