Lektionsplanering för Årskurs 9
Årskurs: 9
Ämne: Engelska
Tema: Konjunktioner och bindeord – Användning av “and”, “but”, “however”, och “therefore” i skrift
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens syfte är att fördjupa elevernas förståelse för konjunktioner och bindeord, deras funktioner och hur de används för att koppla samman idéer och meningar. Eleverna kommer att arbeta med att förstå nyanserna i betydelsen av olika bindeord och hur dessa kan påverka textens stil och struktur.
Betygskriterier
- Eleven kan använda konjunktioner och bindeord korrekt i tal och skrift.
- Eleven kan skapa sammanhängande och koherenta meningar med hjälp av bindeord.
- Eleven kan redogöra för skillnaderna mellan olika konjunktioner och deras användning i olika sammanhang.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till konjunktioner och bindeord (10 min)
- Definiera vad konjunktioner och bindeord är. Ge exempel på vanliga sådana ord som “and”, “but”, “however”, och “therefore”.
- Diskutera hur dessa ord används för att koppla samman idéer, klargöra förhållanden och strukturera text.
- Ställ frågor för att ventilationera vad eleverna känner till om dessa ord och hur de används.
- Visa en kort video som illustrerar hur konjunktioner bidrar till texters flöde.
Genomgång av användning av “and” och “but” (15 min)
- Förklara hur “and” används för att lägga till information, medan “but” används för att visa kontrast.
- Ge exempel på meningar med “and” och “but” och diskutera skillnaderna i betydelse.
- Eleverna får en övning där de fyller i luckor med rätt konjunktion (antingen “and” eller “but”).
- Sammanfatta övningen och rätta tillsammans för att säkerställa förståelse.
Genomgång av “however” och “therefore” (15 min)
- Beskriv hur “however” används i formella texter för att visa motsättningar eller avvikelser, medan “therefore” används för att ange resultat eller slutsatser.
- Ge exempel på meningar, både positiva och negativa, för att illustrera användningen av “however” och “therefore”.
- Genomför en interaktiv övning där eleverna får omvandla meningar med hjälp av “however” och “therefore” för att effektivt visa på samband.
- Diskutera resultaten efter att eleverna har genomfört övningen och klargöra eventuella missförstånd.
Avslutning och sammanfattning (10 min)
- Sammanfatta viktiga punkter från lektionen, inklusive den funktion och betydelse som konjunktioner och bindeord har i text.
- Fråga eleverna hur dessa ord kan påverka läsarens uppfattning och textens stil.
- Be om exempel på hur de kan använda dessa ord i sina skrivuppgifter och diskussioner.
- Introducera nästa lektionstema för att skapa nyfikenhet.
Diskussionsfrågor
- A. Kan ni tänka er en situation där valet av bindeord helt förändrar meningen med en text? Ge exempel.
- B. Hur kan korrekt användning av konjunktioner och bindeord förbättra kvaliteten på er skrivning?
- C. Vilka utmaningar har ni stött på när ni försökt använda bindeord i era egna texter? Hur har ni övervunnit dem?