Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Engelska
Tema: Indirekt tal och citat – Hur man omvandlar direkt tal till indirekt tal
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att fördjupa elevernas förståelse för hur man använder indirekt tal och korrekt återger citat. Eleverna kommer att lära sig skillnaderna mellan direkt och indirekt tal, samt strukturer och regler som gäller för att omvandla direkt tal till indirekt. Detta kommer att förbättra deras skriftliga och muntliga kommunikativa färdigheter.
Betygskriterier
- Eleven kan identifiera och omvandla direkt tal till indirekt tal korrekt.
- Eleven kan använda skiljetecken och strukturera sina meningar på ett tydligt sätt.
- Eleven kan återge andras ord i meningar och sammanfattningar.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till indirekt tal (10 min)
- Definiera vad indirekt tal är och hur det skiljer sig från direkt tal.
- Ge exempel på direkt tal (t.ex. “He said, ‘I am going to the store.’”) jämfört med hur det uttrycks indirekt (t.ex. “He said that he was going to the store.”).
- Diskutera betydelsen av indirekt tal i berättelser och rapporter.
- Visa en kort video som förklarar användningen av indirekt tal.
Genomgång av hur man konverterar direkt till indirekt tal (15 min)
- Förklara strukturen för att omvandla direkt tal till indirekt, inklusive ändringar i tid (t.ex. “am” blir “was”) och eventuellt byta pronomen.
- Visa exempel men helst med olika typer av verb (saying, telling, asking) och hur de påverkar formationen.
- Låt eleverna arbeta i par för att öva på att omvandla exempelmeningar från direkt till indirekt tal.
- Diskutera resultaten och ge feedback på övningen.
Praktiska övningar med citat (15 min)
- Förklara hur man återger citat i text och skillnaderna mellan att återge dem direkt och indirekt.
- Ge exempel på korrekta citat (t.ex. “She said, ‘It’s going to rain today.’”) och hur de ska bli indirekta (t.ex. “She said that it was going to rain that day.”).
- Eleverna får öva på att omvandla direkt tal till indirekt genom en uppsättning exempel, både för citat och dialog.
- Sammanfatta övningen och diskutera vanliga misstag.
Avslutning och sammanfattning (10 min)
- Sammanfatta vikten av att förstå skillnaderna mellan direkt och indirekt tal och dess användning i skrift och kommunikation.
- Diskutera hur detta kan förbättra deras förmåga att återberätta händelser och andra personers åsikter.
- Fråga eleverna hur de kan tillämpa det de lärt sig i sina egna skrivuppgifter.
- Introducera nästa lektionstema för att skapa förväntan.
Diskussionsfrågor
- A. Varför kan det vara viktigt att kunna använda indirekt tal i era texter? Hur påverkar det berättardynamiken?
- B. Kan ni ge exempel på situationer där indirekt tal kan vara mer lämpligt än direkt? Vad kan hända om man använt fel typ?
- C. Har ni stött på utmaningar när ni försökt använda indirekt tal i era texter? Vilka strategier kan hjälpa er att förbättra?
Aktivitet
Eleverna delar in i grupper och får i uppgift att skriva en kort dialog (150–200 ord) mellan två karaktärer. De ska skriva dialogen först i direkt tal och sedan omvandla den till indirekt tal.