Provkonstruktion

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas kunskaper och förståelse kring nationalekonomi, dess centrala begrepp, samt hur dessa begrepp påverkar samhällsutvecklingen och är relaterade till aktuella globala frågor.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Länders och regioners beroende av varandra i en globaliserad ekonomi. Skilda förutsättningar för olika länder och regioner.” [Lgr 22, Samhällskunskap – Centralt innehåll]

Betygskriterier

“Eleven visar goda kunskaper om förhållanden och strukturer i samhället. Eleven beskriver förhållandevis komplexa samband inom och mellan olika samhällsstrukturer.” [Skolverket, Betygskriterier för samhällskunskap årskurs 9]

Prov

Faktafrågor

1. Vad av följande begrepp beskriver den ekonomiska aktiviteten i ett land?
A) Inflationen
B) **BNP**
C) Hyperinflation
D) Konsumtion

2. Vilket av följande är en nackdel med globalisering?
A) Minskat resande
B) **Ökad arbetslöshet i vissa sektorer**
C) Större kulturell förståelse
D) Ökad tillgång till varor

3. Vad innebär begreppet inflation?
A) Minskat värde på valutan
B) **Ökande priser på varor och tjänster**
C) Stabilitet i arbetsmarknaden
D) Minskat utbud av varor

4. Vilket påstående stämmer om mikroekonomi?
A) Den studerar inflation och arbetslöshet
B) **Den analyserar individuella hushåll och företag**
C) Den fokuserar endast på internationell handel
D) Den ignorerar konkurrenssituationer

5. Vad påverkar arbetslöshet i ett land?
A) **Konjunkturen**
B) Försäljning av varor
C) Befolkningens ålder
D) Hur många restauranger som finns

6. Vilket av följande är ett exempel på en makroekonomisk variabel?
A) Priset på mjölk
B) **Bruttonationalprodukten (BNP)**
C) Enstaka hushållsbudgetar
D) Företags vinster

7. Vilken av följande är en viktig faktor i en globaliserad ekonomi?
A) Statlig intervention
B) **Internationell handel**
C) Lokala marknader
D) Ekonomiska sanktioner

8. Vad kan källkritik innebära i studier av ekonomiska nyheter?
A) Att lita på alla källor
B) **Att värdera och granska källornas trovärdighet**
C) Att alltid tro på myndigheter
D) Att ignorera nyheter

9. Vad innebär “hushållens ekonomi”?
A) Statistik om regeringens utgifter
B) **Inkomster och utgifter för enskilda hushåll**
C) Den globala arbetsmarknaden
D) Statens budget

10. Vilken faktor kan leda till högre inflation?
A) Minskad konsumtion
B) **Ökad efterfrågan på varor**
C) Förbättrad produktionsteknik
D) Stabil valuta

11. Vad påverkar den svenska arbetsmarknaden mest?
A) **Global konkurrens**
B) Inhemsk efterfrågan
C) Antalet enskilda företag
D) Statliga regleringar

12. Vilket av följande påståenden är sant om arbetslöshet?
A) **Det kan kategoriseras i olika typer (strukturell, konjunkturell)**
B) Den påverkas aldrig av den globala ekonomin
C) Huvudsakligen på grund av befolkningens ålder
D) Det är alltid en negativ egenskap hos en ekonomi

13. Vilken av följande termer relaterar till globalisering?
A) Lokal marknad
B) **Internationell handel**
C) Cirka handelsbalans
D) Konjunkturell stabilitet

14. Vad börjar nationalekonomi med?
A) **Individer och hushåll**
B) Statens budget
C) Företags vinster
D) Internationella avtal

15. Vilken av följande är inte en fördel med globalisering?
A) Ökad konkurrens
B) **Jobb flyttas till lågkostnadsländer**
C) Tillgång till fler varor
D) Kulturell utbyte

Resonerande frågor

1. Analysera hur förändringar i räntesatser påverkar hushållens ekonomi och konsumtion. (Syftet är att bedöma elevens förmåga att se sambanden mellan lån, räntor och hushållens köpkraft.)

2. Reflektera över konsekvenserna av globaliseringen för den svenska arbetsmarknaden och diskutera vilka yrken som påverkas mest. (Frågan ger eleverna möjlighet att resonera kring globala trender och deras lokala påverkan.)

3. Diskutera vilken roll källkritik spelar i vår förståelse av ekonomiska nyheter och händelser. (Syftet är att bedöma elevens förmåga att kritiskt granska information.)

4. Utvärdera effekten av en hög inflation på olika delar av samhället, inklusive vad detta kan innebära för olika grupper av människor. (Frågan ger utrymme för att resonera om komplexa sociala effekter av ekonomiska fenomen.)

5. Analysera hur nationalekonomi kan påverka samhällsutvecklingen över tid och ge exempel på historiska händelser som illustrerar denna påverkan. (Frågan låter eleverna åberopa sina kunskaper från olika perspektiv.)

6. Diskutera varför vissa länder har hög arbetslöshet jämfört med andra och faktorer som kan bidra till dessa skillnader. (Detta ger utrymme för att resonera kring globala ekonomiska strukturer.)

7. Reflektera över fördelarna och nackdelarna med inflation för en ekonomi; hur kan det påverka olika aktörer på marknaden? (Frågan uppmanar till djupgående analys och kritiskt tänkande.)

8. Hur kan regeringar använda källor och data för att fatta beslut gällande ekonomisk policy? (Syftet är att utvärdera elevens förståelse för regeringens roll i nationalekonomi.)

Bedömning

Faktafrågorna ger 1 poäng vardera. Totalt 15 poäng är möjliga från dessa frågor. De resonerande frågorna ger 3 poäng vardera, och totalt kan 24 poäng uppnås från dessa frågor. För att nå de olika betygsnivåerna gäller följande poängkrav:

E: Minst 8 poäng totalt
C: Minst 12 poäng totalt (med minst 3 poäng från resonerande frågor)
A: Minst 18 poäng totalt (med minst 5 poäng från resonerande frågor)