Provkonstruktion
Årskurs: 2
Ämne: Svenska
Tema: Berättande
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse för berättande texters struktur och innehåll, samt deras förmåga att uttrycka sig i skriftlig form.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Centralt innehåll: “Berättande texters budskap, uppbyggnad och innehåll. Hur en berättande text kan organiseras med inledning, händelseförlopp och avslutning samt utbyggnad med enkla miljö- och personbeskrivningar.” [Lgr 22, Svenska]
Betygskriterier
Betygskriterier: “Eleven berättar om vardagliga händelser så att innehållet tydligt framgår. Dessutom ger och tar eleven enkla muntliga instruktioner.” [Lgr 22, Svenska, Åk. 3 – Betyg E]
Prov
Faktafrågor
- Vad är en berättande texts inledning oftast avsedd för?
A) Att ge en sammanfattning av texten
B) Att introducera karaktärerna och miljön
C) Att beskriva känslor
D) Att avsluta berättelsen - Vilken av följande delar ingår i händelseförloppet?
A) Inledning
B) Utveckling av händelserna
C) Avslutning
D) Beskrivning av miljön - Vad kallas den del av berättelsen där man sammanfattar händelserna?
A) Huvuddel
B) Avslutning
C) Prolog
D) Inledning - Vad är viktigt att tänka på när man beskriver miljöer i en berättande text?
A) Att använda sinnena för att skapa en bild
B) Att bara nämna stora byggnader
C) Att inte använda adjektiv
D) Att inte blanda in känslor - Vilket av följande ord beskriver bäst betydelsen av “berättande”?
A) Att förklara
B) Att återberätta en händelse
C) Att argumentera
D) Att informera - När är en berättande text oftast rolig att läsa?
A) När den är lång
B) När den engagerar läsaren
C) När den har många fakta
D) När den är skrivna i punktform - Vilken av följande är en typisk kännetecken för en berättande text?
A) Flera karaktärer med olika egenskaper
B) Det finns bara en karaktär
C) Texten är alltid kort
D) Inga känslor beskrivs - Vad är målet med att beskriva karaktärerna i en berättelse?
A) Att förvirra läsaren
B) Att göra dem mer levande och intressanta
C) Att skriva klart berättelsen snabbt
D) Att undvika känslor - Vad bör man undvika när man skriver en berättelse?
A) Att använda dialog
B) Att lämna ut viktiga detaljer
C) Att ha en tydlig struktur
D) Att beskriva känslor - Vilken typ av händelser är bra att inkludera i en berättelse?
A) Endast tråkiga händelser
B) Intressanta och engagerande händelser
C) Enkla faktakontroller
D) Upprepande händelser - Vad är en viktig faktor för att en berättelse ska ha ett tydligt budskap?
A) Att fokusera på miljöbeskrivningar
B) Att ha ett klart tema
C) Att vara otydlig
D) Att inkludera många karaktärer - Vilka frågor kan man ställa för att förstå en berättelse bättre?
A) Vad handlar berättelsen om?
B) Vad gjorde karaktärerna?
C) Vad är klockan?
D) Vad är din favoritfärg? - Varför kan det vara bra att läsa andra berättelser?
A) För att kopiera dem
B) För att glömma egna berättelser
C) För att inspireras och lära sig mer
D) För att se vad man gör fel - Vilket av följande är en del av skrivprocessen?
A) Att inte tänka
B) Att bara läsa
C) Att alltid avsluta
D) Att planera och bearbeta
Resonerande frågor
- Hur kan du beskriva en händelse från din egen vardag i en berättelse? Syfte: Eleven får möjlighet att reflektera kring sina egna erfarenheter och hur dessa kan integreras i en berättelse.
- Vad gör en karaktär intressant? Syfte: Elevens reflektion kan visa förståelse för karaktärsutveckling och djup.
- Vilka metoder kan användas för att locka läsaren i en berättelse? Syfte: Detta ger eleven möjlighet att tänka kreativt kring skrivande.
- Hur påverkar miljöbeskrivningar stämningen i en berättelse? Syfte: Eleven kan visa insikt i hur olika element spelar roll i berättandet.
- Vad var mest utmanande med att skriva din berättelse? Syfte: Eleven får möjlighet att reflektera över sina utmaningar i skrivprocessen.
- Hur kan feedback från klasskamrater förbättra ditt skrivande? Syfte: Denna fråga syftar till att få eleven att tänka på vikten av att samarbeta och ge/ta emot feedback.
- Ge exempel på en berättelse där du gillade händelseförloppet. Varför? Syfte: Elevens svar kan ge insikt i deras förståelse för berättelsens struktur.
- Hur kan du använda det du lärt dig om berättande i framtida skrivande? Syfte: Här ges eleven chans att koppla sina kunskaper till framtiden.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 2 poäng vardera.
- För betyg E krävs minst 8 poäng (varav minst 2 poäng från resonerande frågor).
- För betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
- För betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).