Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Scenisk gestaltning 2 – Skådespelarteknik och Regiteknik

Lektionsplanering: Skådespelarteknik och Regiteknik

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Scenisk gestaltning 2

Tema: Skådespeleriteknik och Regiteknik

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla fördjupade tekniker inom scenisk gestaltning, inklusive skådespeleriteknik, regiteknik och scenkonstnärlig analys. [Gy 11, Kursplan för Scenisk gestaltning]

Betygskriterier

Eleven redogör för och tillämpar avancerade tekniker inom skådespeleri och regikunskap. [Gy, Scenisk gestaltning – Betyg E]

Lärarledda instruktioner

Introduktion till skådespeleriteknik (10 min)

  • Presentera grunderna i skådespeleri och dess roll i scenisk gestaltning.
  • Diskutera olika metoder för skådespeleri, såsom Stanislavski-metoden och Meisner-tekniken.
  • Ge exempel på skådespelare som har använt dessa tekniker framgångsrikt.

Genomgång av regiteknik (15 min)

  • Beskriv vikten av en regissörs roll i produktionen och hur de arbetar med skådespelare.
  • Diskutera processen för att skapa en vision för en föreställning, inklusive hur man tolkar manus.
  • Visa exempel på olika registilar och stilar i kända produktioner.

Praktisk övning: Skådespeleri och regi (15 min)

  • Dela upp eleverna i grupper där de får arbeta med en kort scen.
  • En medlem i varje grupp agerar som skådespelare, medan andra medlemmar kommer att agera som regissörer som guidar och ger feedback.
  • Låt grupperna framföra sina scener med fokus på att använda de tekniker som diskuterats.

Avslutande diskussion (10 min)

  • Sammanfatta lektionen och diskutera vad eleverna lärt sig om skådespeleriteknik och regi.
  • Ställ frågor för att reflektera över hur dessa tekniker kan tillämpas i deras egna projekt.
  • Diskutera vikten av samarbete mellan skådespelare och regissör.

Ämnesbegrepp

Begrepp Förklaring Etymologi
Skådespeleri Konsten att framföra en karaktär och berättelse på scen. Från latin “scaena” (scen)
Regi Konsten att leda och organisera en teaterföreställning. Från latin “regere” (att styra)
Stanislavski-metoden En metod för att bygga karaktär och förstå känslor genom inre fokus. Uppkallad efter Konstantin Stanislavski (1863–1938)
Meisner-tekniken En teknik som fokuserar på att reagera på verkliga känslor och impuls. Uppkallad efter Sanford Meisner (1905–1997)
Dramaturgisk vision En regissörs tolkning och mål för hur en föreställning ska tydas och framföras. Från latin “dramaturgia” (dramaskapande)

Diskussionsfrågor

  1. Hur kan olika skådespeleritekniker påverka en prestation?
  2. Vilka egenskaper anser ni är viktigast för en framgångsrik regissör?
  3. Hur kan samarbete mellan regissör och skådespelare påverka den slutliga produktionen?

Aktivitet

I denna aktivitet ska grupperna finslipa sina scener genom att involvera alla medlemmar i en diskussion om hur de kan förbättra både skådespelarens och regissörens arbete. De ska sträva efter att applicera de tekniker som diskuterats i klassrummet och finjustera sina prestationer.


Modern Tillbaka-knapp
×