Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Kurs: Socialt arbete 2
Tema: Mänskliga rättigheter och sociala strukturer
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Mänskliga rättigheter, sociala strukturer och hur de påverkar individers och gruppers livsvillkor. Fokus på socialt arbete och dess metoder i en samhällelig kontext. [Gy 11, Kursplan för Socialt arbete 2]
Betygskriterier
Eleven kan redogöra för och tillämpa grundläggande kunskaper om mänskliga rättigheter och socialt arbete, samt utföra analyser och tillämpa metoder i arbetet med individer och grupper. [Gy, Socialt arbete 2 – Betyg E]
Lärarledda instruktioner
Introduktion till mänskliga rättigheter (10 min)
- Förklara vad mänskliga rättigheter innebär och deras betydelse i socialt arbete.
- Diskutera de grundläggande mänskliga rättigheterna i FN:s deklaration.
- Ställ frågor till eleverna om exempel där mänskliga rättigheter kan kränkas.
- Betona sambandet mellan mänskliga rättigheter och socialt arbete.
Genomgång av sociala strukturer (15 min)
- Definiera sociala strukturer och deras påverkan på livsvillkoren för olika grupper.
- Diskutera hur faktorer som kön, etnicitet, ålder och socioekonomisk status påverkar människors liv.
- Gå igenom exempel på hur sociala märken (stämpling) kan påverka individers livsvillkor.
- Ta upp aktuella samhällsfrågor kopplade till sociala strukturer och mänskliga rättigheter.
Workshop i grupp (20 min)
- Dela in klassen i små grupper och ge varje grupp ett fallstudie som rör mänskliga rättigheter eller sociala strukturer.
- Varje grupp diskuterar och analyserar fallstudien, identifierar utmaningar och utvecklar förslag på hur dessa kan hanteras inom socialt arbete.
- Grupperna presenterar sina analyser och diskussioner för klassen.
Reflektion och sammanfattning (5 min)
- Sammanfatta vad som lärts under lektionen och dess relevans för socialt arbete.
- Be eleverna reflektera över hur de kan tillämpa sina insikter i sitt sociala arbete.
- Diskutera vikten av att förstå och respektera mänskliga rättigheter i yrkesutövningen.
Ämnesbegrepp
Begrepp | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Mänskliga rättigheter | Grundläggande rättigheter som varje individ är berättigad till. | Franska: droits de l’homme |
Sociala strukturer | Organiserade system inom samhället som påverkar individer och grupper. | Svenska: social + struktur |
Stämpling | Att associera en person med negativa egenskaper baserat på fördomar. | Engelska: labeling |
Diskriminering | Orättvis behandling av individer baserat på deras tillhörighet. | Latin: discriminare |
Socioekonomisk status | En persons ekonomiska och sociala position inom samhället. | Svenska: socio + ekonomi + status |
Diskussionsfrågor
- A. Vilken roll spelar mänskliga rättigheter i arbetet med socialt utsatta grupper?
- B. Hur kan förståelse för sociala strukturer förbättra resultaten inom socialt arbete?
- C. Vilka strategier kan användas för att motverka stigmatisering och diskriminering?
Aktivitet
Eleverna ska individuellt skriva en kort essä (1-2 sidor) om hur mänskliga rättigheter kan tillämpas i socialt arbete.