Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Socialt arbete 2 – Mänskliga rättigheter och sociala strukturer

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Kurs: Socialt arbete 2

Tema: Mänskliga rättigheter och sociala strukturer

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Mänskliga rättigheter, sociala strukturer och hur de påverkar individers och gruppers livsvillkor. Fokus på socialt arbete och dess metoder i en samhällelig kontext. [Gy 11, Kursplan för Socialt arbete 2]

Betygskriterier

Eleven kan redogöra för och tillämpa grundläggande kunskaper om mänskliga rättigheter och socialt arbete, samt utföra analyser och tillämpa metoder i arbetet med individer och grupper. [Gy, Socialt arbete 2 – Betyg E]

Lärarledda instruktioner

Introduktion till mänskliga rättigheter (10 min)

  • Förklara vad mänskliga rättigheter innebär och deras betydelse i socialt arbete.
  • Diskutera de grundläggande mänskliga rättigheterna i FN:s deklaration.
  • Ställ frågor till eleverna om exempel där mänskliga rättigheter kan kränkas.
  • Betona sambandet mellan mänskliga rättigheter och socialt arbete.

Genomgång av sociala strukturer (15 min)

  • Definiera sociala strukturer och deras påverkan på livsvillkoren för olika grupper.
  • Diskutera hur faktorer som kön, etnicitet, ålder och socioekonomisk status påverkar människors liv.
  • Gå igenom exempel på hur sociala märken (stämpling) kan påverka individers livsvillkor.
  • Ta upp aktuella samhällsfrågor kopplade till sociala strukturer och mänskliga rättigheter.

Workshop i grupp (20 min)

  • Dela in klassen i små grupper och ge varje grupp ett fallstudie som rör mänskliga rättigheter eller sociala strukturer.
  • Varje grupp diskuterar och analyserar fallstudien, identifierar utmaningar och utvecklar förslag på hur dessa kan hanteras inom socialt arbete.
  • Grupperna presenterar sina analyser och diskussioner för klassen.

Reflektion och sammanfattning (5 min)

  • Sammanfatta vad som lärts under lektionen och dess relevans för socialt arbete.
  • Be eleverna reflektera över hur de kan tillämpa sina insikter i sitt sociala arbete.
  • Diskutera vikten av att förstå och respektera mänskliga rättigheter i yrkesutövningen.

Ämnesbegrepp

Begrepp Förklaring Etymologi
Mänskliga rättigheter Grundläggande rättigheter som varje individ är berättigad till. Franska: droits de l’homme
Sociala strukturer Organiserade system inom samhället som påverkar individer och grupper. Svenska: social + struktur
Stämpling Att associera en person med negativa egenskaper baserat på fördomar. Engelska: labeling
Diskriminering Orättvis behandling av individer baserat på deras tillhörighet. Latin: discriminare
Socioekonomisk status En persons ekonomiska och sociala position inom samhället. Svenska: socio + ekonomi + status

Diskussionsfrågor

  • A. Vilken roll spelar mänskliga rättigheter i arbetet med socialt utsatta grupper?
  • B. Hur kan förståelse för sociala strukturer förbättra resultaten inom socialt arbete?
  • C. Vilka strategier kan användas för att motverka stigmatisering och diskriminering?

Aktivitet

Eleverna ska individuellt skriva en kort essä (1-2 sidor) om hur mänskliga rättigheter kan tillämpas i socialt arbete.


Modern Tillbaka-knapp