Prov. Gy. Naturkunskap 1b – Människokroppens organ

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Kurs: Naturkunskap 1b
Tema: Människokroppens organ

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för människokroppens organ, med särskilt fokus på cirkulationssystemet och hjärtats funktion.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll: “Cirkulationssystemet och dess funktioner samt hälsa och livsstil.”

Betygskriterier

För betyg E: “Eleven kan ge exempel på människokroppens anatomi, dess funktion och betydelse för hälsan.”

Prov

Faktafrågor

1. Vad kallas den största artären i kroppen?
A. Kapillär
B. Vena cava
C. **Aorta**
D. Arteriol

2. Vilken del av hjärtat pumpar blod till lungorna?
A. **Högra kammaren**
B. Vänstra kammaren
C. Vänstra förmaket
D. Högra förmaket

3. Vilket av följande påståenden är sant om blodtryck?
A. Blodtryck är högre i vener än i artärer
B. **Blodtryck är trycket av blodet mot blodkärlens väggar**
C. Blodtryck påverkas bara av fysisk aktivitet
D. Blodtryck är konstant under hela livet

4. Vilken sjukdom orsakas av förträngning av blodkärlen?
A. **Hjärtinfarkt**
B. Diabetes
C. Astma
D. Allergi

5. Vad gör klaffarna i hjärtat?
A. De pumpar blod
B. **De ser till att blodet rinner åt rätt håll**
C. De syresätter blodet
D. De lagrar blod

6. Vilken livsstilsfaktor kan påverka hjärtats hälsa negativt?
A. Träning
B. **Rökning**
C. Balancerad kost
D. God sömn

7. Vad kallas de två övre delarna av hjärtat?
A. Kammare
B. **Förmak**
C. Klapp
D. Arteriol

8. Vilken av följande är en funktion av blodet?
A. Att lagra syre
B. Att producera hormoner
C. **Att transportera syre och näring**
D. Att skapa rörelse

9. Vilket av följande organ är involverat i cirkulationssystemet?
A. Lever
B. Njure
C. **Hjärta**
D. Mjälte

10. Vad heter det som mäter blodtryck?
A. Stetoskop
B. **Sphygmomanometer**
C. EKG
D. Spirometer

11. Vad innebär “livsstilsfaktorer”?
A. Faktorer som påverkar jordbruk
B. **Faktorer som påverkar hälsa och levnadssätt**
C. Faktorer som påverkar vädret
D. Faktorer som påverkar djurliv

12. Vad händer med hjärtats pumpfunktion vid fysisk aktivitet?
A. **Den ökar**
B. Den minskar
C. Den förblir konstant
D. Den stannar helt

13. Vilken av följande är en vanlig hjärt- och kärlsjukdom?
A. **Högt blodtryck**
B. Allergi
C. Karpaltunnelsyndrom
D. Matförgiftning

14. Vad kan en hälsosam kost innehålla?
A. **Grönsaker och frukt**
B. Enbart socker
C. Röd kött enbart
D. Alkohol i stora mängder

15. Vad innebär det att ha en god hjärthälsa?
A. Att undvika all aktivitet
B. **Att ha ett hjärta som fungerar effektivt och har normal blodtryck**
C. Att äta mycket socker
D. Att träna bara en gång i år

Resonerande frågor

1. Vilka livsstilsfaktorer anser ni påverkar hjärtats hälsa mest och varför?
Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera och resonera kring olika faktorer samt deras påverkan på hälsa.

2. Hur kan en hälsosam kost bidra till att förebygga hjärt-kärlsjukdomar?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att förklara sambanden mellan kost och hälsa med fokus på cirkulationssystemet.

3. I vilken utsträckning tror ni att mental hälsa påverkar hjärtats funktion?
Frågan uppmanar till en djupare diskussion om psykisk hälsas påverkan på den fysiska hälsan.

4. Resonera kring hur fysisk aktivitet kan påverka hjärtats funktion och hälsa.
Eleverna ges möjlighet att diskutera fysisk aktivitets olika effekter på cirkulationssystemet.

5. Hur kan stress påverka hjärtat och dess funktioner?
Syftet här är att fånga elevers insikt i skillnaderna mellan fysiska och psykiska påfrestningar på kroppen.

6. Vilka förebyggande åtgärder kan vidtas för att upprätthålla en god hjärthälsa?
Denna fråga uppmuntrar till att identifiera och diskutera strategier för att förbättra hälsan.

7. Hur kan vi som samhälle förbättra hjärtats hälsa för alla?
Eleverna ges utrymme att resonera kring samhällsnivåns påverkan och ansvar för hälsa.

8. Diskutera kopplingen mellan livsstil och olika hjärt-kärlsjukdomar.
Frågan syftar till att utveckla en djupare förståelse för den komplexa relationen mellan livsstilsval och hälsoutfall.

Bedömning

Totalt antal poäng: 30

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (varav 5 poäng från resonerande frågor).

“`


Modern Tillbaka-knapp