Provkonstruktion
Årskurs: 5
Ämne: Matematik
Tema: Division
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse av division och deras förmåga att tillämpa division i olika sammanhang.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
- De fyra räknesätten och regler för deras användning vid beräkningar med naturliga tal.
- Metoder för beräkningar med naturliga tal och enkla tal i bråk- och decimalform vid överslagsräkning, huvudräkning och skriftlig beräkning. [Lgr 22, Matematik, Åk. 4-6]
Betygskriterier
Det saknas betygskriterier för det här ämnet i aktuell årskurs.
Prov
Faktafrågor
- Vad är resultatet av 20 delat med 4?
- A) 2
- B) 5
- C) 4
- D) 10
- Vilken av följande termer beskriver talet som delas i division?
- A) Nämnare
- B) Täljare
- C) Kvot
- D) Bråk
- Hur mycket får vi om vi delar 15 gummiormar i grupper om 3?
- A) 6
- B) 5
- C) 3
- D) 2
- Vad kallas resultatet av en divisionsoperation?
- A) Kvot
- B) Nämnare
- C) Täljare
- D) Bråk
- Vilken operation är den motsatta till division?
- A) Multiplikation
- B) Addition
- C) Subtraktion
- D) Ingen av dem
- Vad är 36 delat med 6?
- A) 4
- B) 5
- C) 6
- D) 7
- Vilken typ av tal används vid division?
- A) Endast hela tal
- B) Hela tal och bråktal
- C) Endast bråktal
- D) Inte något av dessa
- För vad är division ett bra sätt att lösa?
- A) Addera två tal
- B) Dela upp något i lika stora delar
- C) Multiplicera tal
- D) Ingen av dem
- Om du har 24 kakor och vill dela dem jämnt mellan 6 vänner, hur många kakor får varje vän?
- A) 4
- B) 6
- C) 8
- D) 5
- Vilket av följande talen är en täljare i divisionen 12/4?
- A) 12
- B) 4
- C) 3
- D) 1
- Vad kommer först i uttrycket 12/3 = 4?
- A) 3
- B) 12
- C) =
- D) 4
- Vad är 50 delat med 5?
- A) 6
- B) 10
- C) 5
- D) 15
- Vilken av följande operationer skulle vi använda för att kontrollera resultatet av en division?
- A) Sammanlägga
- B) Multiplicera
- C) Subtrahera
- D) Inga av dem
- Vad kallas talet som beskriver i hur många delar täljaren ska delas?
- A) Kvot
- B) Nämnare
- C) Täljare
- D) Bråk
- Om du har 30 kronor och vill dela dem mellan 5 vänner, hur mycket får varje vän?
- A) 4 kronor
- B) 6 kronor
- C) 5 kronor
- D) 7 kronor
- Om vi har en tärning med 6 sidor, hur många grupper om 2 kan vi dela den i?
- A) 2
- B) 3
- C) 1
- D) 5
- Om 18 delat med 9 är lika med?
- A) 2
- B) 2
- C) 3
- D) 1
Resonerande frågor
- Hur kan du använda division i vardagen? – Denna fråga ger möjlighet att koppla teori till praktisk tillämpning.
- Kan du ge exempel på situationer där division är den bästa metoden för att lösa ett problem? – Fokuserar på att eleverna tänker kritiskt kring användningen av division.
- Hur hänger division ihop med multiplikation? – Frågan testar förståelsen för de två operationerna och deras relation.
- Varför är det viktigt att förstå division i olika sammanhang? – Utmanar eleverna att tänka på betydelsen av division i olika livssituationer.
- Hur skulle du förklara division för någon som aldrig har hört talas om det? – Testar förmågan att kommunicera matematiska begrepp pedagogiskt.
- Vad skulle hända om vi inte hade division? – Utmanar eleverna att tänka kritiskt kring relevansen av division i matematik.
- Kan division också ge decimalresultat? Ge exempel. – Insisterar på att eleverna utforskar mer avancerade aspekter av division.
- Hur kan du verifiera att ditt divisionsresultat är korrekt? – Frågan testar elevernas förståelse för att kontrollera sina svar och beräkningar.
Bedömning
Provets totala poäng är 30. Poängen kan bedömas enligt följande:
- För betyget E: minst 8 poäng
- För betyget C: minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
- För betyget A: minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)