Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Fysik
Tema: Om rymden
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
- Hur dag, natt, årstider och år kan förklaras utifrån rörelser hos solsystemets himlakroppar.
- Solsystemets himlakroppar och deras rörelser. Människan i rymden. [Lgr 22, Fysik, Åk. 4-6]
Betygskriterier
- Eleven visar grundläggande kunskaper om fysikens begrepp och förklaringsmodeller. Med viss användning av begreppen och förklaringsmodellerna beskriver eleven enkla fysikaliska fenomen i naturen och samhället.
- Eleven använder information som rör fysik för att med viss naturvetenskaplig underbyggnad föra resonemang i frågor som rör energi, teknik och miljö. [Lgr 22, Fysik, Åk. 6]
Lärarledda instruktioner
Introduktion till solsystemet (10 min)
- Presentera solsystemets struktur och dess himlakroppar.
- Förklara hur planeterna rör sig i sina banor.
- Disskutera människans roll i rymdforskningen.
- Visa illustrationer av solsystemet och dess rörelser.
- Avsluta med en fråga till eleverna för att engagera dem: “Vilken planet skulle ni vilja besöka och varför?”
Dag och natt (10 min)
- Förklara hur jorden snurrar kring sin axel och dess påverkan på dag och natt.
- Använd en jordglob och lampa för att demonstrera.
- Låt eleverna observera förändringar i skugga och ljus.
- Disskutera varför olika delar av världen upplever dag och natt vid olika tidpunkter.
- Ställ en diskussionsfråga: “Hur påverkar dag och natt våra liv?”
Årstider (10 min)
- Förklara hur lutningen av jordens axel påverkar årstiderna.
- Ge exempel på hur väderförhållanden varierar mellan årstiderna.
- Använd bilder eller diagram för att illustrera förändringar över året.
- Disskutera hur olika kulturer firar årstider.
- Fråga eleverna: “Vilken årstid gillar ni mest och varför?”
Praktisk aktivitet: Modell av solsystemet (20 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem material för att skapa en modell av solsystemet.
- Låt dem rita, klippa ut och sätta ihop planeter i rätt proportioner och avstånd.
- Be grupperna presentera sina modeller för klassen.
- Disskutera vad som var lätt eller svårt i uppgiften.
- Avsluta med att fråga: “Vad har ni lärt er om solsystemet genom den här aktiviteten?”
Ämnesbegrepp
Begrepp | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Solsystemet | En grupp av himlakroppar som kretsar kring en stjärna, i vårt fall solen. | Från latin, “solis” (sol) + “systema” (system) |
Planet | En stor himlakropp som rör sig i en bana kring en stjärna. | Från grekiska “planetes”, vilket betyder “vandrande”. |
Axellutning | Vinkeln som en planets rotationsaxel lutar i förhållande till dess bana. | Från latin “axia” vilket betyder axel. |
Gravitation | En kraft som attraherar föremål mot varandra, ofta mellan jorden och andra himlakroppar. | Från latin “gravitas” som betyder tyngd. |
Diskussionsfrågor
- A. Tänk om jorden plötsligt slutade snurra; vilka konsekvenser skulle det få för livet på jorden?
- B. Om ni kunde skapa en ny planet, vad skulle ni vilja ha där? Beskriv era idéer om vilken typ av miljö, djur och växter som skulle finnas.
- C. Hur tror ni att rymdforskning och upptäckter om andra planeter kan påverka vårt sätt att leva på jorden?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper där de får skapa en modell av solsystemet. Varje grupp ska använda kartong, färg, och andra material för att bygga sina planeter i rätt storlek och avstånd från solen. De ska också skriva faktablad om varje planet som innehåller information om planetens atmosfär, eventuella månar och unika egenskaper. Grupperna ska sedan presentera sina modeller och faktablad för klassen.
Exit-ticket
- Vilken planet är närmast solen? – Svar: Merkurius.
- Hur många planeter finns det i vårt solsystem? – Svar: Åtta.
- Vad orsakar dag och natt på jorden? – Svar: Jordens rotation.
- Vilken planet kallas för den röda planeten? – Svar: Mars.
- Vad är gravitation? – Svar: En kraft som drar föremål mot varandra.
Hemuppgift
Eleverna ska forska om en vald planet och skriva en kort rapport (1-2 sidor) som tar upp planetens egenskaper, rotation och något intressant faktum. Rapporten ska inkludera bilder och källor. Uppgiften ska lämnas in vid nästa lektion.
Citat
“Det är inte vad du tittar på som betyder något, utan vad du ser.” – Henry David Thoreau (1817–1862). Detta citat uppmanar oss att se bortom det uppenbara och reflektera över vad rymdforskning verkligen innebär för mänskligheten.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: “Rymden och dess mysterier.” Den lektionen syftar till att undersöka de senaste upptäckterna i rymden, inklusive exoplaneter och tecken på liv i andra solsystem.