Planering
Årskurs: Åk. 5
Ämne: Idrott och hälsa
Tema: Friluftsliv, rörelseaktiviteter och hälsa
Period: 1 nov – 1 mars
Lektionstillfällen: 18
Denna planering fokuserar på att utveckla elevernas rörelseförmåga, kunskap om säkerhet samt förståelse för sambandet mellan fysisk aktivitet och hälsa. Genom varierade aktiviteter kommer eleverna att få möjlighet att tillämpa sina kunskaper inom friluftsliv och olika idrottsformer, samt reflektera över sina egna erfarenheter och hur de påverkar deras välmående. Planeringen syftar också till att introducera grundläggande träningslära och bekräfta vikten av säkerhet och hänsyn i samband med olika aktiviteter.
Introduktion till friluftsliv och rörelseaktiviteter
| Centralt innehåll | Betygskriterier |
|---|---|
| Natur- och utevistelser under olika årstider. | Eleven kan med goda rörelsekvaliteter genomföra aktiviteter i naturmiljöer. |
| Förhållningssätt i naturen utifrån allemansrättens grunder. | Eleven kan bedöma sina egna utvecklingsbehov i fråga om kroppslig förmåga. (Lgr 22, Idrott och hälsa) |
Veckoplanering
v. 44 (1/11 – 7/11) – Introduktion till ämnet Idrott och hälsa
- Introduktion till kursens mål och innehåll.
- Genomgång av säkerhetsregler vid idrott och friluftsliv.
- Aktivt friluftsliv: Planering av en utevistelse.
v. 45 (8/11 – 14/11) – Motoriska grundformer
- Träning av motoriska grundformer med och utan redskap.
- Lekar och rörelseaktiviteter: Grupp- och lagspel.
- Första hjälpen: Grundläggande teori och praktik.
v. 46 (15/11 – 21/11) – Takt och rytm
- Danser och rörelser till musik: Introduktion till olika danser.
- Takt och rytm: Övningar för koordination och rytmkänsla.
- Utvärdering av utförda aktiviteter.
Rörelse och hälsa
| Centralt innehåll | Betygskriterier |
|---|---|
| Hälsa och levnadsvanor: samband mellan aktivitet och hälsa. | Eleven kan med säkerhet och goda rörelsekvaliteter genomföra aktiviteter som utvecklar den kroppsliga förmågan. |
| Samtal om upplevelser av olika aktiviteter och hur de påverkar hälsan. | Eleven kan redogöra för hälsobegreppets grunder och hälsofrämjande arbetssätt. (Lgr 22, Idrott och hälsa) |
v. 47 (22/11 – 28/11) – Hälsa och livsstil
- Diskussion om kopplingen mellan fysisk aktivitet och hälsa.
- Individuell reflektion: Hur påverkar fysiska aktiviteter vår livsstil?
- Genomförande av en fysisk aktivitetsdag.
v. 48 (29/11 – 5/12) – Friluftsliv
- Praktiska övningar i orientering och kartläsning.
- Friluftsaktiviteter: Vandring i närområdet.
- Förberedelse inför en friluftsutflykt.
v. 49 (6/12 – 12/12) – Utflykt
- Friluftsdag med olika stationer: Knyta knopar, laga mat över öppen eld.
- Reflektion och uppföljning av utflykten.
- Utvärdering av gruppens samarbete och insats under dagen.
Avslutande aktiviteter och utvärdering
| Centralt innehåll | Betygskriterier |
|---|---|
| Motionsformer och deras tillämpningar. | Eleven kan med säkerhet diskutera friluftsliv som socialt fenomen. (Lgr 22, Idrott och hälsa) |
v. 50 (13/12 – 19/12) – Motion
- Tävlingar och lekar för att främja samarbete och laganda.
- Inledning till olika motionsformer: cykel, simning, friluftsliv.
- Reflektera över hur motion påverkar oss fysiskt och psykiskt.
v. 51 (20/12 – 26/12) – Sommaravslutning
- Sammanfattning av terminen och diskussion om lärdomar.
- “Uppskattning av varandras prestationer”: Eleverna ger varandra feedback.
- Avslutningsaktivitet: Skolidrottsdag, där olika aktiviteter utförs och uppmuntras.
v. 1 (27/12 – 2/1) – Lov
- Jullov (ingen undervisning).
Obs! Tillkommande veckor efter lovet kommer lista aktiviteter eller repetition inför kommande prov. Denna planering erbjuder en omfattande och välstrukturerad väg att utforska Idrott och hälsa för åk 5 under perioden som specificerats.