En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 4. Matematik – Tid och klockan

Dokument i Google Docs

Lektionsplanering: Tid och Klockan

Årskurs: Årskurs 4

Ämne: Matematik

Tema: Tid och klockan

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Klockan och tid – att beskriva och följa tidens gång, att läsa av och ställa klockan, samt att kunna beräkna tid. Eleven kan läsa av klockan och beräkna tid med viss säkerhet.

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till tid (10 min)

  • Diskutera varför tid är viktigt i vår vardag.
  • Visa exempel på olika sätt att mäta tid (klockor, kalendrar).
  • Presentera begreppen “hel timme”, “halv timme” och “kvart”.

2. Tidsangivelser (15 min)

  • Gå igenom hur dygnet är indelat i timmar.
  • Berätta om hur man läser av både analoga och digitala klockor.
  • Demonstrera på en stor väggklocka eller med hjälp av bild.

3. Praktisk övning (20 min)

  • Dela in eleverna i små grupper.
  • Ge varje grupp ett papper med olika klockor på, som de ska skriva av hur mycket klockan visar.
  • Be eleverna skapa sina egna klockor med hjälp av papper och färg.

4. Sammanfattning och reflektion (5 min)

  • Gå igenom vad eleverna har lärt sig under lektionen.
  • Ställ frågor för att uppmuntra diskussion, exempelvis: “Varför tror ni att vi ofta använder klockor?”

Ämnesinnehåll

  • Tidens mätning: Förståelse för hur vi mäter och beskriver tid är grundläggande för många delar av våra liv.
  • Analoga och digitala klockor: Känna till skillnader mellan analoga och digitala klockor och veta hur man läser av dem.
  • Tidsberäkning: Att kunna beräkna hur mycket tid som har passerat mellan olika aktiviteter.
  • Tidens betydelse: Reflektion över varför det är viktigt att vara medveten om tid i vardagen.
  • Praktiska övningar: Genom praktiska övningar blir lärandet mer konkret och förståeligt.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Klocka En anordning för att mäta tid. Kommer från latin “clocca”.
Tid En måttstock för händelser som hänger samman med förändring. Härstammar från fornnordiska “tið”.
Timme En enhet för tid, motsvarande 60 minuter. Från latin “hora” och grekiska “hōra”.
Analog klocka Klocka som visar tid med visare. Från grekiska “analoge,” vilket betyder “proportion”.
Digital klocka Klocka som visar tid med siffror. Från latin “digitus” som betyder “finger” eller “siffra”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur skulle vårt liv se ut om vi inte hade klockor?
  • B. Varför tror ni det är viktigt att veta hur man läser av en klocka?
  • C. Kan ni komma på aktiviteter där tid är viktig, och vad skulle hända om vi inte höll koll på tiden?

Aktivitet

Ge varje elev en arbetsbok där de ska rita av olika klockor och skriva ner hur mycket klockan visar. De ska vara kreativa och kan både använda färg och klistermärken för att dekorera sina klockor. Efteråt kan eleverna presentera sina klockor för klassen och berätta vad de har lärt sig.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är en klocka? En anordning för att mäta tid.
Hur många minuter finns det på en timme? 60 minuter.
Vad är skillnaden mellan analog och digital klocka? Analoga klockor har visare, digitala visar siffror.
Hur många timmar finns det på ett dygn? 24 timmar.
Varför är det viktigt att kunna beräkna tid? För att planera och organisera vår dag.
Vilka två former av tid finns? Analoga och digitala.
Vad menas med “halv timme”? 30 minuter.
Hur många minuter är en kvart? 15 minuter.

Hemuppgift

Eleverna ska arbeta med att öva på att läsa av både analoga och digitala klockor genom att skriva ner vad klockan visar på olika tider som ges av läraren. De ska skicka in sina anteckningar på A4, minimum en sida, där de även beskriver vad de har lärt sig om tid.

Citat

”Tid är vad vi vill ha mest, men vad vi använder sämst.” – William Penn, 170.

Detta citat handlar om hur vi ofta pratar om hur viktigt tid är, men ibland tar vi oss inte tid att använda den på bästa sätt.