Lektionsplanering
Årskurs: 4-6
Ämne: Svenska
Tema: Att förstå och diskutera skönlitteraturens tema och språk i boken Boken om allting av Guus Kuijer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Läsning av skönlitteratur och diskussion av dess innehåll, tema och språk. Eleverna ska få möjlighet att utveckla sin förmåga att förstå och samtala om litteraturens teman och budskap. | Eleven samtalar om och diskuterar varierande ämnen på ett sätt som till viss del utvecklar samtalen och diskussionerna. Eleven skriver olika slags texter med viss språklig variation, i huvudsak fungerande struktur och innehåll samt viss anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang. |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 4-6]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till boken Boken om allting (10 min)
- Presentera boken för eleverna och ge en kort sammanfattning av handlingen.
- Förklara bokens tema om att övervinna svårigheter genom humor och gemenskap.
- Ställ frågor till eleverna: Vad tror ni boken handlar om? Vad kan vi lära oss av Thomas’ historia?
- Diskutera varför författaren använder humor som ett sätt att hantera svårigheter.
- Förbered eleverna på att de ska läsa ett kort stycke från boken och analysera språket.
2. Läsning och textanalys (15 min)
- Dela ut ett kort stycke från boken till eleverna.
- Läs texten högt för klassen och be eleverna följa med.
- Diskutera språket och de litterära tekniker som används i texten.
- Ställ frågor om vad eleverna tror författaren försöker förmedla genom sitt språk.
- Diskutera olika sätt att tolka textens budskap.
3. Gruppdiskussion om temat i boken (10 min)
- Dela in eleverna i små grupper.
- Låt varje grupp diskutera vad bokens tema kan vara och ge exempel på hur humor och gemenskap hjälper Thomas att hantera sin situation.
- Diskutera tillsammans i klassen efter gruppdiskussionen.
- Fokusera på att eleverna förklarar sina tankar och lyssnar på varandras åsikter.
4. Avslutande reflektion och sammanfattning (15 min)
- Sammanfatta lektionen och låt eleverna reflektera över vad de har lärt sig.
- Be eleverna skriva ner en kort sammanfattning om hur de tror att boken kan hjälpa dem att tänka på sina egna liv.
- Diskutera hur de kan använda humor och gemenskap i sina egna liv för att hantera svårigheter.
- Sammanfatta lektionen och ge förslag på nästa lektion.
Ämnesinnehåll
Litteratur och tema i Boken om allting
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Thomas och hans familj: Thomas lever i en svår familjesituation med en våldsam pappa och en mamma som inte kan skydda honom. Det är viktigt att förstå de psykologiska effekterna av att växa upp i en sådan miljö.
- Humor som försvar: Humor används som ett sätt att hantera svåra känslor och övervinna orättvisor. Detta kan vara en intressant aspekt att diskutera i klassrummet.
- Gemenskap som styrka: Genom att hitta gemenskap med andra kan en individ övervinna sina svårigheter. Diskutera hur gemenskap spelar en central roll i boken.
- Berättarens perspektiv: Thomas’ berättelse är subjektiv och präglas av hans känslor och tankar. Diskutera hur detta påverkar läsarens förståelse av historien.
- Språk och poesi: Författaren använder poetiskt språk för att beskriva känslor och situationer på ett kraftfullt sätt. Detta kan vara ett bra tillfälle att diskutera litterära tekniker och stilistiska val.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Humor | En förmåga att se det roliga i svåra situationer, ett sätt att hantera svårigheter med ett skratt. | Från latin humor som betyder “vätska”, då man trodde att kroppsvätskor styrde humöret och känslor. |
Gemenskap | Samhörighet eller samarbete mellan människor som delar en viss upplevelse eller mål. | Från latin communitas, som betyder “gemenskap” eller “allmänhet”. |
Abstrakt | Något som inte är konkret eller lätt att definiera, utan som handlar om idéer eller koncept. | Från latin abstrahere, som betyder “att ta bort” eller “dra bort”, i betydelsen att tänka på något bortom det konkreta. |
Poetiskt | Relaterat till poesi, ett språk som är rikt på bilder, känslor och ofta har en rytm eller musikalitet. | Från grekiska poiesis, som betyder “skapande” eller “produktion”, från poiein som betyder “att skapa”. |
Diskussionsfrågor
A. Hur kan humor hjälpa oss att hantera svåra situationer i våra egna liv?
B. Vad tror ni det betyder att hitta styrka genom gemenskap? Kan ni ge några exempel?
C. Om ni var Thomas, hur skulle ni känna för att använda humor som ett sätt att hantera det som händer hemma?
Aktivitet
Eleverna delas in i små grupper och får i uppgift att skapa en kort skriftlig berättelse eller skiss baserat på ett tema som humor eller gemenskap. Berättelsen ska vara inspirerad av boken Boken om allting men ska utspela sig i en annan tid eller plats. Eleverna får presentera sina berättelser för klassen och diskutera hur humor eller gemenskap spelar en roll i deras berättelse.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad handlar Boken om allting om? | Det handlar om Thomas som växer upp i en våldsam familj och lär sig hantera sina svårigheter genom humor. |
Hur används humor i boken? | Humor används som ett sätt att hantera smärta och svårigheter i livet. |
Vad är gemenskapens roll i boken? | Gemenskap hjälper Thomas att känna sig mindre ensam och ge honom styrka. |
Hur påverkar språket i boken läsarens förståelse? | Det poetiska språket skapar en djupare känslomässig förståelse av situationerna och karaktärerna. |
Vad tycker du om förhållandet mellan Thomas och hans mamma? | Det är komplext; hon är fångad i en svår situation och kan inte alltid hjälpa honom. |
Vad kan vi lära oss av Thomas’ sätt att hantera sina problem? | Att humor och gemenskap kan vara kraftfulla verktyg för att hantera svårigheter. |
Vad tycker du om författarens val att använda humor i en allvarlig bok? | Det ger boken en unik ton och gör svåra ämnen mer tillgängliga. |
Hur skulle du beskriva Thomas’ utveckling genom boken? | Han lär sig att hantera sina svårigheter och hitta styrka genom humor och vänskap. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort uppsats (cirka 1-2 sidor) där de reflekterar över vilken roll humor och gemenskap spelar i deras egna liv. De ska ge exempel på situationer där de har använt humor för att hantera svårigheter eller där de har funnit stöd i andra människor. Uppgiften ska uppmuntra till eftertanke och personlig reflektion.
Citat
“Humor är inte bara skratt, det är också ett sätt att överleva.”
– Albert Einstein, 1930-talet
Detta citat knyter an till Boken om allting, där humor används för att hantera svåra och ibland farliga situationer.