En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Svenska. ”Sen kom vintern” (2009) av K. Malmquist. Förändringar och anpassning. [Åk. 4 – 6]

Lektionsplanering

Årskurs: 4-6

Ämne: Svenska

Tema: Förändringar och anpassning

Koppling till styrdokument

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Eleverna ska läsa och samtala om olika typer av texter, både skönlitteratur och sakprosatexter.Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med flyt och visar grundläggande läsförståelse.
Eleverna ska uttrycka egna tankar och reflektioner kring texter, både muntligt och skriftligt.Eleven för enkla resonemang om innehållet i olika texter.
Eleverna ska diskutera och samtala om texter, särskilt om teman som förändring och anpassning.Eleven samtalar om och diskuterar varierande ämnen på ett sätt som till viss del utvecklar samtalen och diskussionerna.

[Lgr22, Svenska, Åk. 4-6]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till boken Sen kom vintern (10 min)

  • Läs högt ur boken och visa bilderna.
  • Diskutera vad vi tror händer i boken baserat på bilderna.
  • Reflektera kring varför haren inte vill förändras och hur han reagerar på de nya förhållandena.
  • Introducera temat förändringar och anpassning.

2. Diskussion om förändringar och anpassning (10 min)

  • Diskutera varför förändringar kan vara svåra.
  • Jämför med egna erfarenheter av att behöva anpassa sig till förändringar.
  • Reflektera över hur vi ibland kan vara rädda för förändring men också hitta fördelar.
  • Knyt samtalet till bokens huvudtema om hur haren till slut accepterar sin förändring.

3. Reflektion kring karaktärerna (10 min)

  • Titta på björnens och harens olika syn på förändring.
  • Diskutera varför björnen accepterar förändringen medan haren kämpar emot.
  • Vad kan vi lära oss av harens och björnens attityder?
  • Hur kan vi själva vara mer öppna för förändringar i våra liv?

4. Sammanfattning och avslutning (10 min)

  • Återkoppla till dagens tema och vad eleverna har lärt sig om förändringar.
  • Sammanfatta bokens budskap om att det är okej att förändras och hitta fördelar med förändring.
  • Dela ut en kort uppgift om att reflektera över en förändring de har upplevt.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Förändringens natur: Eleverna ska förstå att förändring kan vara både positiv och negativ. De ska kunna diskutera hur förändringar påverkar oss på olika sätt.
  • Anpassning till nya förhållanden: Eleverna ska kunna reflektera över hur vi människor (och djur) kan anpassa oss till nya situationer och varför vi ibland är rädda för förändring.
  • Bokanalys och berättarteknik: Eleverna ska få en förståelse för hur författaren använder bildspråk och berättelse för att förmedla budskap.
  • Karaktärsutveckling: Eleverna ska analysera hur karaktärerna förändras under berättelsens gång och vad dessa förändringar symboliserar.
  • Reflektion och egen upplevelse: Eleverna ska koppla bokens tema till egna erfarenheter av förändring och anpassning.

Ordkollen

OrdFörklaringEtymologi
FörändringEn process där något förändras eller utvecklas.Från latin transformare – att förändra.
AnpassningAtt anpassa sig till nya förhållanden.Från latin ad – till, pensare – väga.
VinterDen kallaste av de fyra årstiderna, kännetecknas av kyla och snö.Från germanskt ursprung.
PälsEtt djurs täckande hår eller fjädrar.Från gammelsvenska pälz.

Diskussionsfrågor

A. Vad tror du det kan vara som gör att haren inte vill förändras? Har du varit i en liknande situation?

B. Hur reagerade du när du tvingades anpassa dig till något nytt? Var det lätt eller svårt?

C. Tänk om haren inte hade accepterat sin vita päls. Hur tror du världen runt honom hade varit annorlunda?

Aktivitet

Låt eleverna skapa egna “förändringsberättelser”. De får välja ett djur och beskriva hur det reagerar på att förändras, precis som haren i boken. Eleverna kan rita sitt djur innan och efter förändringen och skriva en kort berättelse om djurets upplevelse av förändringen. Denna aktivitet ger eleverna möjlighet att reflektera över och uttrycka sina egna känslor kring förändring.

Exit-ticket

FrågaSvar
Vad handlar boken Sen kom vintern om?Om en hare som tvingas acceptera förändring.
Hur reagerar haren på sin förändring?Han vill inte förändras och kämpar emot.
Vad är det för förändring haren går igenom?Haren får vit päls när vintern kommer.
Vilka fördelar upptäcker haren med förändringen?Han blir osynlig för rovdjur.
Vad tycker du om att förändras?Skriv ditt svar här.
Vad skulle du ha gjort om du var haren?Skriv ditt svar här.
Tror du att alla djur anpassar sig till vintern på samma sätt?Nej, olika djur har olika sätt att anpassa sig.
Vad kan vi lära oss av harens historia?Att det är okej att förändras och att vi kan hitta fördelar i förändring.

Hemuppgift

Läs boken Sen kom vintern och skriv en kort uppsats om hur du skulle reagera om du tvingades genomgå en stor förändring. Tänk på hur du skulle känna, vad du skulle vilja förändra och om du tror att det kan vara fördelaktigt att acceptera förändringen.

Citat

“De enda som inte förändras är de som inte vill.” – Heraclitus, ca 500 f.Kr.

Detta citat påminner oss om att förändring är en naturlig del av livet och att vi inte kan undvika den. Det anknyter till bokens tema, där haren kämpar emot förändringen men lär sig att den kan ha fördelar.


×