Lektion. Åk. 3. Kemi – Vardagskemi

Lektionsplanering

Årskurs: 3
Ämne: Kemi
Tema: Vardagskemi

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion vänder sig till centrala innehåll i kemi för årskurs 1-3, vilket inkluderar innehåll om material och ämnen. Eleverna kommer att utforska hur material kan sorteras efter egenskaper, vattnets olika former och betydelsen av att återvinna. Undervisningen kommer även att beröra grundläggande aspekter av kropp och hälsa, särskilt i relation till vad mat och dryck innehåller och hur det påverkar hälsan.

Kunskapskrav

Eleven visar grundläggande kunskaper om material och ämnen. Utifrån egna upplevelser och utforskande av närmiljön kan eleven beskriva enkla naturvetenskapliga samband, och utifrån tydliga instruktioner kan eleven utföra enkla observationer och experiment.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till vardagskemi (10 min)
  • Förklara vad kemi är och hur det påverkar vår vardag.
  • Ge exempel på kemiska processer vi möter dagligen, som matlagning och städning.
  • Diskutera vikten av att förstå kemiska ämnen och deras påverkan på kroppen och miljön.
Materia och dess egenskaper (15 min)
  • Introducera begrepp som material, ämnen, fasta, flytande och gasformiga tillstånd.
  • Låt eleverna observera och diskutera olika material i klassrummet och sortera dem efter egenskaper.
  • Använd bilder och faktatexter för att stödja diskussionen.
Vattnets fenomen (15 min)
  • Förklara vattnets olika former (fast, flytande, gas) och dess betydelse i vår vardag.
  • Genomföra ett enkelt experiment med is, vatten och ånga för att illustrera dessa fenomen.
  • Låt eleverna diskutera vad de observerar under experimentet.
Återvinning och hållbarhet (5 min)
  • Diskutera varför återvinning är viktigt och hur det kopplas till kemi.
  • Ge exempel på hur vi kan bidra till en mer hållbar framtid genom att återvinna material och förstå deras livscykel.

Aktivitet

Eleverna kommer att genomföra en enkel aktivitet där de samlar olika material från klassrummet och sorterar dem efter deras egenskaper, som färg, form och om de är hårda eller mjuka. Detta hjälper dem att konkret förstå hur kemi är inblandad i de material vi använder varje dag.

Beräknad tidsåtgång: 10 minuter

Exit-ticket

  1. Vad är kemi?
    Kemi är läran om material och deras egenskaper.
  2. Nämn tre former av vatten.
    Fast (is), flytande (vatten) och gas (ånga).
  3. Varför är det viktigt att sortera material?
    För att återvinna och minska skräp, vilket är bra för miljön.
  4. Ge ett exempel på hur kemi finns i din mat.
    Kemi finns i maten genom de näringsämnen som kroppen behöver.
  5. Vad kan du göra för att hjälpa miljön?
    Återvinna material och minska onödig konsumtion.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en kort text (5-10 meningar) om sitt favoritmaterial, vad det används till och varför det är viktigt att återvinna det.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan få i uppgift att undersöka livscykeln för ett vanligt material, till exempel plast eller papper. De ska dokumentera hur materialet framställs, används och vad som händer med det efter att vi är klara med det. Eleverna ska presentera sina resultat för klassen, vilket ger möjlighet att utveckla deras presentationsförmåga.

Förslag för nästa lektion

Tema: Kemiska reaktioner i köket
I nästa lektion kan vi fokusera på enkla kemiska reaktioner som sker när vi lagar mat, till exempel jäsning av bröd eller kokning av pasta. Detta kommer ge eleverna möjlighet att se kemi i praktiken och förstå förhållandet mellan kemi och vår kost. Lektionen bör inkludera både teori och praktiska experiment för att fördjupa deras förståelse av kemin i vardagen.

Förberedelser

  • Samla olika material som kan observeras och sorteras.
  • Förbered material för experiment med vatten (is, vätska, recipienser).
  • Hämta bilder och faktatexter om olika material och deras egenskaper.

Modern Tillbaka-knapp