Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Historia
Tema: Imperialismen
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för imperialismens betydelse, orsaker och konsekvenser under 1800-talet och tidigt 1900-tal. Provets mål är att ge eleverna möjlighet att visa sina kunskaper genom både faktafrågor och resonerande frågor.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets centrala innehåll kopplas till läroplanens mål för historia:
“Under olika tidsepoker har människor haft olika uppfattningar om vad som är viktigt att veta och hur man ska leva. Under imperialismen förändrades synen på nationer, makt och resurser.”
Kunskapskrav
Provets koppling till kunskapskraven innebär att eleverna ska kunna:
- Redogöra för historiska händelser och förhållanden.
- Analysera orsaker och konsekvenser av ett historiskt skeende.
- Reflektera över och värdera olika perspektiv på historiska fenomen.
Prov
Faktafrågor
1. Vad var huvudorsaken till imperialismen?
a) Ekonomiska intressen
b) Religionsspridning
c) Politisk stabilitet
d) Teknologisk utveckling
2. Vilka länder var de mest aktiva under den nya imperialismen?
a) USA och Brasilien
b) Storbritannien och Frankrike
c) Kina och Japan
d) Ryssland och Sverige
3. När började den nya imperialismen?
a) 1500-talet
b) 1600-talet
c) 1800-talet
d) 1900-talet
4. Vilket av följande territorier var inte en koloni under den nya imperialismen?
a) Sverige
b) Indien
c) Algeriet
d) Kongo
5. Vad var “Scramble for Africa”?
a) Samarbete mellan europeiska länder
b) Kampen om att kolonisera Afrika
c) En krigföring i Afrika
d) En handelskonferens
6. Vad blev konsekvensen av Berlinkonferensen 1884-1885?
a) Slutet på slaveriet
b) Regler för hur europeiska länder skulle dela upp Afrika
c) Ökad militär konflikter
d) Självständighet för afrikanska länder
7. Vilken var en nackdel för koloniserade folk under imperialismen?
a) Ekonomisk tillväxt
b) Förlust av kulturella identiteter
c) Utbildning och hälsovård
d) Infrastrukturförbättringar
8. Hvilke påföljder resulterade av imperialismen för de koloniserade länderna?
a) Ökad självständighet
b) Utnyttjande och underutveckling
c) Demokratisering
d) Stabilitet
9. Vad menas med “vit mans börda”?
a) Ekonomiska problem i Europa
b) Rättfärdigandet av kolonialism och civilisering
c) En politisk rörelse
d) Motstånd mot kolonialism
10. Vilken resurs var särskilt eftertraktad under imperialismen?
a) Kaffe
b) Vete
c) Kött
d) Tekstil
11. Hur påverkade imperialismen ekonomierna i Europa?
a) Minskade handel
b) Ökade vinster och tillgång till råvaror
c) Stabiliserade valutor
d) Färre industriföretag
12. Vilken typ av styre införde de flesta koloniala makterna?
a) Direkt styre
b) Indirekt styre
c) Självstyre
d) Samförvaltning
13. Vilket land var det första att avskaffa slaveriet?
a) Indien
b) Storbritannien
c) Frankrike
d) USA
14. Vilken ideologi stödde ofta kolonialismen?
a) Socialism
b) Nationalism
c) Liberalism
d) Anarkism
15. Vad ledde till slutet av den nya imperialismen?
a) Ökade naturresurser
b) Nationella rörelser och värderingar om självbestämmande
c) Inre konflikter i Europa
d) Ekonomiska framgångar i kolonierna
Resonerande frågor
1. Diskutera hur imperialismen har påverkat relationerna mellan koloniserande och koloniserade nationer.
Denna fråga ger elever möjlighet att analysera långsiktiga effekter av imperialismen.
2. Vilka var de mest betydelsefulla kulturella förändringarna som följde med imperialismen?
Eleverna får möjlighet att reflektera och värdera kulturella aspekter.
3. Hur kan vi se spåren av imperialismen i dagens samhälle?
Frågan uppmuntrar till kopplingar mellan historia och nutid.
4. Analysera olika perspektiv på imperialismen. Varför anses den vara en positiv respektive negativ kraft?
Eleverna kan visa förmåga att resonera kring komplexa frågor.
5. Vilka faktorer bidrog till att vissa länder kunde kolonisera andra?
Ger eleverna möjlighet att utforska orsaker och konsekvenser.
6. Hur kan idéer om “civilisationsuppdrag” motivera imperialistiska handlingar?
Frågan uppmuntrar till kritisk reflektion över makt och etik.
7. Diskutera hur imperialismens mål kan ha förändrats över tid.
Eleverna får möjlighet att analysera förändringar i historiska skeenden.
8. Vilken roll spelade den industriella revolutionen i att främja imperialismen?
Denna fråga hjälper elever att koppla ihop olika historia nivåer och fenomen.
Bedömning
Provet bedöms totalt på 30 poäng.
Faktafrågor: 15 frågor á 1 poäng = 15 poäng.
Resonerande frågor: 8 frågor á 2 poäng = 16 poäng.
För betyg E krävs minst totalt 8 poäng.
För betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).