En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Historia 1b – Imperialismen och första världskriget

Provkonstruktion

Årskurs: 1b

Ämne: Historia

Tema: Imperialismen och första världskriget

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Imperialismens orsaker och konsekvenser samt första världskrigets utbrott och följder in i den moderna tiden.

  • Eleven kan redogöra för centrala händelser, processer och personer i samband med imperialismen.
  • Eleven kan förklara och diskutera orsaker och konsekvenser av första världskriget.
  • Eleven kan göra jämförelser mellan olika tiders och platsers maktförhållanden och konflikter.

Prov

Faktafrågor
  1. Vad var en av de främsta orsakerna till den europeiska imperialismen under 1800-talet?
    • a) Ekonomiska intressen
    • b) Religiös spridning
    • c) Befolkningsöverskott
    • d) Teknologisk stagnation
  2. Vilket av följande länder var INTE en kolonialmaktsaktör under den perioden?
    • a) Storbritannien
    • b) Japan
    • c) Frankrike
    • d) Belgien
  3. Vad hette den konferens som ledde till uppdelningen av Afrika mellan de europeiska makterna?
    • a) Versailleskonferensen
    • b) Berlinkonferensen
    • c) Wienkongressen
    • d) Haagkonferensen
  4. Vilken faktor bidrog mest till utbrottet av första världskriget?
    • a) Koloniala konflikter
    • b) Allianser och spänningar mellan stormakterna
    • c) Teknologisk utveckling
    • d) Ekonomiska kriser
  5. Vilket år bröt första världskriget ut?
    • a) 1910
    • b) 1914
    • c) 1918
    • d) 1920
  6. Vilken händelse utlöste första världskriget?
    • a) Wienkongressen
    • b) Skottet i Sarajevo
    • c) Ryska revolutionen
    • d) Versaillesfördraget
  7. Vilket av följande var en följd av första världskriget?
    • a) Ökning av kolonin
    • b) Nedmontering av flera monarkier
    • c) Utvidgning av Ottomanska riket
    • d) Europa förenades under en federation
  8. Vilka var de två fackliga blocken under första världskriget?
    • a) Axlarna och de allierade
    • b) De allierade och centralmakterna
    • c) Kapitalisterna och socialisterna
    • d) Demokraterna och republikanerna
  9. Vilken av följande personer var en ledande figur i den ryska revolutionen?
    • a) Lenin
    • b) Trotsky
    • c) Stalin
    • d) Kerenskij
  10. Vad blev resultatet av Versaillesfördraget?
    • a) Utvidgning av tyska territorier
    • b) Tyskland tvingades betala krigsskadestånd
    • c) Inga fackliga skillnader
    • d) Befrielse av kolonier
Resonerande frågor
  1. Diskutera rekommendationerna kring de moraliska och etiska frågorna inom imperialismen. Hur har dessa frågor påverkat dagens samhälle?
    Syftet är att öppna upp för reflektion över imperialismens långvariga effekter och paralleller till nutid.
  2. Analys av skillnaderna i uppfattning om krigsorsaker mellan historiker. Hur kan dessa skillnader påverka vår förståelse av historien?
    Här får eleverna möjlighet att reflektera över historiografi och hur perspektiv påverkar vår tolkning av historiska händelser.
  3. Vilka konsekvenser hade första världskriget för kolonialismen? Diskutera även dess påverkan på de koloniserade länderna.
    Frågan främjar djupare insikter om den historiska konsekvensanalysen.
  4. Beskriv hur nationalismen bidrog både till imperialism och första världskriget. Ge exempel på händelser som verkade påverkas av dessa känslor.
    Eleverna får visa sin förmåga att dra samband mellan ideologier och historiska händelser.
  5. Hur förändrades maktförhållandena i Europa efter första världskriget? Vilka länder blev starkare eller svagare?
    Denna fråga ger eleverna möjlighet att diskutera och analysera de efterverkningar som kriget medförde och dess globala effekter.
Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 10 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor ger upp till 4 poäng vardera, baserat på djup och insikt i svaret.

Bedömningsgränser:

  • E-nivå: Minst 8 poäng (minst 1 poäng från resonerande frågor)
  • C-nivå: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A-nivå: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)

För ytterligare resurser och planeringar kan du kolla in terminsplanering eller lektionsplanering.


×