Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne: Musik
Tema: Musikaliska uttrycksformer
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i musik för årskurs 1 syftar till att ge eleverna möjlighet att musicera och skapa musik i olika former. Central del av kunskaperna fokus ligger på sång och spel, detta inkluderar unison sång, kanon, växelsång och ensemblespel. Eleverna ska utveckla förmåga till imitation och improvisation med röst, rörelse och instrument samt gestalta sånger och berättelser med ljud, rytmer och rörelser.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna sjunga och spela i olika musikaliska former och genrer samt kunna skapa musik och uttrycka och kommunicera tankar och idéer i musikalisk form. Vidare ska eleven kunna uppleva och reflektera över musikens innehåll, funktion och betydelse i olika sammanhang.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till musikaliska uttryck (10 min)
- Presentera olika musikaliska uttrycksformer för eleverna, såsom sång, dans och instrument.
- Diskutera betydelsen av musik i vår vardag och olika kulturer.
- Lyssna på korta exempel från olika musikstilar och låta eleverna dela sina tankar.
Sång och rörelse (15 min)
- Lär ut en enkel sång som inkluderar rörelser.
- Använd sången för att visa hur man kan kombinera sång och rörelse för att förstärka musikens budskap.
- Låt eleverna öva och framföra sången tillsammans, observera samarbete och engagemang.
Introduktion till instrument (10 min)
- Visa upp olika musikinstrument och låt eleverna gissa deras namn och hur de låter.
- Låt barnen föreställa sig att de spelar instrumenten genom att imitera rörelser.
- Diskutera hur olika instrument används i musik.
Musikaliskt skapande i par (15 min)
- Dela in eleverna i par och ge dem uppdraget att skapa en egen enkel sång med en rytm och en melodi.
- Låt eleverna improvisera och använda sina röster och eventuella instrument.
- Uppmuntra dem att presentera sina skapelser för klassen.
Aktivitet
I denna aktivitet ska eleverna få möjlighet att skapa en musikalisk berättelse med hjälp av ljud, rörelse och sång. De kan arbeta tillsammans för att skapa en kort musikupplevelse där de kombinerar musik och skapande. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
- Vad är en musikaliskt uttrycksform? (En form av kommunikation och skapar känslor.)
- Nämn tre typer av musikinstrument. (Till exempel: gitarr, trummor, piano.)
- Vad betyder improvisation i musik? (Att skapa musik i stunden utan att följa noter.)
- Ge ett exempel på en sång ni lärt er under lektionen. (Den sång som sjöngs under lektionen.)
- Hur kändes det att skapa egna musikaliska uttryck? (Variation i svar beroende på elevens upplevelse.)
Hemläxa
Eleverna får i uppdrag att träna sin favoritlåt hemma och förbereda sig för att framföra den i klassen vid nästa träff. De ska också tänka på vad de gillar med just denna låt.
Fördjupningsuppgift
Elever som vill kan välja att skapa en längre musikalisk berättelse eller komposition med flera delar och teman. De ska inkludera olika instrument och sång av olika former och stilar.
Förslag för nästa lektion
I den nästa lektionen kommer vi att fokusera på hur musik kan användas tillsammans med rörelse och dans. Detta är viktigt för att utveckla musikalisk känsla och kroppslig koordination, samt att förstå musikens olika rytmer och teman. Vi kommer att arbeta med att skapa egen dans till de sånger vi lärt oss.
Förberedelser
- Förbereda instrument för lektionen.
- Skapa en lista med sånger att använda som exempel under lektionen.
- Förbereda utrymme för musikaliska aktiviteter och rörelse.