Introduktion till Programmering
Namn: ____
Klass: ____
Datum: ____
Stadie: Åk. 4 – 6
Ämne: Digital teknik
Tema: Introduktion till programmering
Ordkollen
För att lyckas med detta arbetsblad är det bra att känna till följande ord inom programmering:
Ämnesbegrepp | Förklaring | Synonymer |
---|---|---|
Kod | Instruktioner som datorn kan förstå och utföra. | Programmering |
Loop | En repetitiv struktur som kör en uppgift flera gånger. | Upprepning |
Algoritm | En uppsättning steg för att lösa ett problem. | Lösningsgång |
Variabel | En plats för att lagra information som kan ändras. | Sats |
Debugging | Processen att hitta och åtgärda fel i programmet. | Felsökning |
Faktafrågor
-
Vad används kod till i programmering?
-
En loop används för att:
-
Vad är en algoritm?
-
Vad kan en variabel göra i ett program?
-
Vad betyder debugging?
Flervalsfrågor
-
Vilket av följande är en synonym till loop?
- a) Program
- b) Upprepning
- c) Design
- d) Funktion
-
Vad lagrar en variabel?
- a) En konstant
- b) Information som kan ändras
- c) Endast text
- d) Föremål
-
Vilken term beskriver en uppsättning steg för att lösa ett problem?
- a) Kod
- b) Algoritm
- c) Loop
- d) Debugging
-
Debugging innebär att:
- a) Skriva ny kod
- b) Designa en app
- c) Hitta och rätta fel i programmet
- d) Testa programmet utan ändringar
-
Algoritm kan bäst beskrivas som:
- a) En typ av dator
- b) En programmeringsspråk
- c) En lösningsgång för problem
- d) En hårdvarukomponent
Sanna eller falska påståenden
-
Kod är instruktioner som datorn kan förstå och utföra.
Svar: ____ -
En loop används för att köra en uppgift endast en gång.
Svar: ____ -
En variabel kan innehålla olika typer av information.
Svar: ____ -
Algoritm betyder att hitta och rätta fel i ett program.
Svar: ____ -
Debugging är processen att skapa ny kod.
Svar: ____
Fyll i luckor i meningar
-
En ____ används för att lagra information som kan ändras under programmets gång.
-
När vi letar efter fel i koden, utför vi ____.
-
En ____ är en uppsättning steg för att lösa ett specifikt problem.
-
Genom att använda en ____ kan vi upprepa en uppgift flera gånger.
-
____ består av instruktioner som datorn kan utföra.
Matchningsövningar
Matcha följande begrepp med deras rätta förklaringar:
Ämnesbegrepp | Förklaring |
---|---|
1. Kod | A. En upprepande struktur i programmering |
2. Loop | B. Processen att hitta och rätta fel |
3. Algoritm | C. En plats för att lagra ändrbar information |
4. Variabel | D. Medelinstruktioner som datorn följer |
5. Debugging | E. Steg för att lösa problem |
Svar:
1 –
2 –
3 –
4 –
5 – ___
Genom att arbeta med dessa uppgifter kommer du att få en bättre förståelse för grunderna inom programmering och digital teknik.