Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 9. Svenska – Argumenterande texter

Lektionsplanering

Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Argumenterande texter

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll: Eleverna ska utveckla sin förmåga att skriva argumenterande texter och kritiskt granska andras argumentationer.

Lektionens centrala innehåll

Eleverna ska lära sig om strukturen för argumenterande texter, utveckla sina argumentationsförmågor och öva på att ge och ta emot feedback på sina idéer.

Kunskapskrav

Eleven kan formulera sig i skrift på ett tydligt och sammanhängande sätt, anpassat efter syfte och mottagare. Eleven kan också ge exempel på och använda grundläggande argumentationsstrategier.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till argumenterande texter (10 min)
– Förklara vad en argumenterande text är och dess syfte. Diskutera skillnaden mellan fakta och åsikter.
– Ge exempel på olika ämnen som kan diskuteras i argumenterande texter, till exempel miljöfrågor, skola eller sociala medier.

Genomgång av struktur (15 min)
– Presentera strukturen för en argumenterande text: inledning, tes, argument, motargument och avslutning.
– Gå igenom effektiva argumentationsstrategier, som att använda statistik, exempel, och känslor för att förstärka sina argument.

Skriva en egen argumenterande text (25 min)
– Eleverna väljer ett ämne de bryr sig om och skriver en kort argumenterande text (minst 250 ord).
– Under skrivprocessen går läraren runt och ger stöd och feedback.

Par- och gruppdiskussion (10 min)
– Eleverna delar sina texter med en klasskamrat och ger varandra feedback utifrån en checklista med fokus på struktur, argumentation och språk.

Avslutning och uppsummering (5 min)
– Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om argumenterande texter.
– Fråga eleverna vilka strategier de tyckte var mest användbara och varför.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en argumenterande text där de tar ställning i en aktuell fråga (till exempel “Bör skolan införa fler praktikplatser för elever?”). De ska använda den struktur och de strategier som diskuterats under lektionen.

Exit-ticket

– Vad är tre viktiga delar av en argumenterande text?
– Hur kan man stärka sina argument?
– Varför är det viktigt att också ta upp motargument i sin text?

Hemläxa

Eleverna ska revidera sin text utifrån den feedback de fått under lektionen och lämna in en slutgiltig version.

Fördjupningsuppgift

Som en extra utmaning kan eleverna välja en kontroversiell fråga och skriva en debattartikel för eller emot frågan. De ska inkludera minst två motargument och bemöta dem i sin text.

Förslag för nästa lektion

I nästa lektion kan vi analysera argumenterande texter från tidningar eller sociala medier. Vi kan diskutera hur olika skribenter presenterar sina argument och vilka tekniker de använder för att övertyga sina läsare.

Förberedelser

– Samla exempel på argumenterande texter (artiklar, debattinlägg).
– Förbered en checklista för feedback i pardiskussionen.
– Säkerställ tillgång till material och anteckningsblock för eleverna.


Modern Tillbaka-knapp
×