Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: SO
Tema: Kultur och traditioner
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Undersökning av svenska traditioner och hur dessa formas av historia, geografi och kultur.
Kunskapskrav:
Eleven kan ge exempel på traditioner och deras betydelse i samhället.
Lärarledda instruktioner
Vad är kultur? (10 min)
Diskutera begreppet kultur och dess olika aspekter. Presentera olika kulturella fenomen i Sverige.
Svenska traditioner (15 min)
Gå igenom traditioner som midsommar och jul. Använd bilder och korta klipp för att illustrera traditionernas firande.
Grupparbete (15 min)
Eleverna får varje en tradition att undersöka, diskutera i smågrupper och presentera.
Avslutning (10 min)
Sammanfatta viktiga punkter och ställ frågor för reflektion kring traditionernas framtid.
Aktivitet:
Planera ett fiktivt firande av en svensk tradition och skriv ner alla detaljer om hur firandet ska göras.
Beräknad tidsåtgång:
30 minuter
Exit-ticket:
Nämn en svensk tradition.
Svar: Midsommar.
Varför är traditioner viktiga?
Svar: De binder samman grupper och skapar identitet.
När firas jul i Sverige?
Svar: 24 december.
Vad gör vi på midsommar?
Svar: Dansar runt midsommarstången och äter sill.
Vad är kulturutbyte?
Svar: När olika kulturer påverkar varandra.
Hemläxa:
Skriv en text (150-200 ord) om en tradition i ditt hem eller din familj.
Fördjupningsuppgift:
Välj en svensk tradition och undersök dess ursprung samt dess påverkan på nutida samhälle. Presentera i en skriftlig rapport (minst 500 ord).
Förslag för nästa lektion:
Kulturella influenser i Sverige.
Denna lektion ska fokusera på hur invandring har påverkat svensk kultur och traditioner, vilket ger en djupare förståelse för samhällsutvecklingen.
Förberedelser:
Samla material om svenska traditioner. Förbereda presentationer. Skriv ut exempel och bilder på traditioner.