Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne: Svenska
Tema: Bokstäver och ljud (F-J)
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I årskurs 1-3 ska undervisningen i svenska ge eleverna möjlighet att fortsätta utveckla förmågan att läsa och skriva genom gemensam och enskild läsning, samt förstå sambandet mellan ljud och bokstav. Eleverna ska träna på att avkoda och förstå ord samt göra kopplingar till enkla texter och skriva egna ord och meningar.
Kunskapskrav
Eleven kan med viss säkerhet läsa och skriva vanliga ord och meningar. Eleven kan också återge och diskutera innehållet i texter med stöd av bilder och tydliga ord, samt visa en grundläggande förståelse för sambandet mellan ljud och bokstav.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till bokstäver F-J (10 min)
• Presentera bokstäverna F, G, H, I och J samt deras ljud.
• Använd ordexempel som “fisk”, “giraff”, “hund”, “is”, och “jordgubbe”.
• Visa hur man skriver varje bokstav i både stor och liten stil.
Ljudlekar (15 min)
• Spela ljudlekar där eleverna får identifiera övergångar mellan bokstävernas ljud.
• Använd bilder eller föremål för att knyta ljud till bilder.
• Låt eleverna delta aktivt genom att härma och uttala bokstävernas ljud.
Skrivövningar (10 min)
• Ge eleverna övningspapper för att skriva bokstäverna F-J i manus.
• Gå igenom varje bokstabsform och demonstrera korrekt sträckning.
• Granska elevens arbete i par och ge varandra respons.
Samtalsövning (10 min)
• Dela in klassen i små grupper där de får berätta om ett föremål som börjar på en av de nya bokstäverna.
• Uppmuntra till att ställa frågor och diskutera i grupperna.
• Samla in och så småningom återge några exempel i helklass.
Sammanfattning och avslutning (5 min)
• Sammanfatta vilka ljud och bokstäver som har lärt sig under lektionen.
• Diskutera hur dessa bokstäver kan användas i ord och meningar.
• Ge eleverna möjlighet att dela sina tankar om lektionen.
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att skapa sin egen bokstavsbok där de ritar, skriver ord och sysslar med olika aktiviteter som relaterar till bokstäverna F-J. Denna uppgift förstärker det inlärda genom att låta dem använda språk och kreativitet tillsammans.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
• Vilket ljud gör bokstaven F? Svar: “F” låter som “f”.
• Nämn ett ord som börjar på bokstaven G. Svar: “giraff”.
• Vilka bokstäver lärde vi oss idag? Svar: F, G, H, I, J.
• Skriv bokstaven H i stor bokstav. Svar: “H”.
• Vad är ett exempel på något som börjar med bokstaven J? Svar: “jordgubbe”.
Hemläxa
Eleverna ska skapa en mini-bok om bokstäverna F-J, där de ska rita en bild för varje bokstav och skriva ett ord. Boken ska bestå av 5 sidor med varje sidor innehållande bild och ord.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan få uppdraget att skriva en kort berättelse (minst 3 meningar) som innehåller alla bokstäver F-J och använda ord som börjar på dessa bokstäver. Detta ger dem möjlighet att visa sin förståelse för ljud, bokstäver och deras användning i meningar.
Förslag för nästa lektion
Bokstäver K-O
Nästa lektion kan ta vid med att introducera bokstäverna K till O. Detta lager av lärande bygger vidare på den tidigare kunskapen och förbereder eleverna för att hantera fler ljud och ord i skapande och läsande. Att gå vidare med dessa bokstäver är relevant eftersom det stärker deras förståelse av det svenska språket, och kunskapskravet om att kunna avkoda och förstå fler ord och begrepp.
Förberedelser
• Förbered bilder av föremål som börjar med bokstäverna F-J.
• Skapa övningspapper med skrivövningar för bokstäverna.
• Samla resurser för aktivitetsboken (papper, färg och skrivmaterial).