En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 7. Svenska – Skönlitteratur och Identitet

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: 7
Ämne: Svenska
Tema: Skönlitteratur och Identitet

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionerna kommer att fokusera på skönlitterära texter, vilket inkluderar epik, lyrik och dramatik, och hur dessa belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor. Eleverna kommer att få möjlighet att förstå och tolka texter från olika medier, samt att sammanfatta och analysera dessa ur olika perspektiv.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna förstå, tolka och analysera olika typer av texter, urskilja texters budskap, tema och motiv samt kunna formulera egna tankar och idéer kring texterna.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till skönlitteratur (10 min)

• Förklara vad skönlitteratur är och vilka olika former den kan ta, som romaner, dikter och noveller.
• Diskutera vikten av att läsa skönlitteratur för att förstå sig själv och andra, samt hur det kan spegla samhället.
• Presentera exempel på kända författare och verk som handlar om identitet.

Gruppdiskussion och reflektion (15 min)

• Dela in eleverna i små grupper och ge dem en textutdrag från en skönlitterär källa.
• Be dem diskutera och reflektera över textens budskap och hur den relaterar till identitet.
• Samla upp gruppdiskussionerna i klassen, där grupperna får dela sina insikter.

Textanalys (15 min)

• Genomföra en gemensam textanalys av en utvald skönlitterär text, där vi söker efter teman, budskap och stilistiska drag.
• Diskutera hur dessa element bidrar till textens helhet och påverkar läsarens förståelse.
• Uppmuntra eleverna att ställa frågor och dela sina egna tolkningar.

Sammanfattning och kunskapscheck (10 min)

• Gör en kort sammanfattning av lektionens innehåll och nyckelbegrepp kring skönlitteratur och identitet.
• Genomför en snabb kunskapscheck där eleverna får svara på frågor om vad de har lärt sig under lektionen.

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att skriva en kort berättelse (300-400 ord) där de utforskar ett tema kring identitet. De ska beskriva en karaktärs inre känslor och konflikter, samt hur dessa påverkar karaktärens handlande och relationer. Detta kopplar till temat av skönlitteratur och identitet genom att de får öva på sina kreativa skrivfärdigheter och koppla det till de diskussioner som förts i klassen.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

• Vad är skönlitteratur och varför är den viktig?
◦ Svar: Skönlitteratur är fiktion som belyser människors liv, känslor och identiteter. Det är viktigt för att förstå mänskliga erfarenheter.
• Vilka former av skönlitteratur finns det?
◦ Svar: Romaner, dikter, noveller, dramatik.
• Hur kan skönlitteratur spegla identitet?
◦ Svar: Genom karaktärernas upplevelser och konflikter kan läsaren få insikt i olika identiteter och livssituationer.
• Nämn en författare vars verk handlar om identitet.
◦ Svar: Exempelvis John Green eller Selma Lagerlöf.
• Vilka teman diskuterades under lektionen?
◦ Svar: Identitet, tillhörighet, och mänskliga villkor.

Hemläxa

Eleverna ska läsa en valfri skönlitterär novell eller kapitel från en roman och skriva en kort analys (200-300 ord) där de reflekterar över temat av identitet i texten.

Fördjupningsuppgift

Eleverna ska välja en skönlitterär text och göra en djupgående analys där de undersöker hur författarens stilval och språkbruk bidrar till att skapa textens identitetstema. De ska även inkludera egna reflektioner och kopplingar till egna erfarenheter samt andra texter.

Förslag för nästa lektion

Jämförelse av identitetsteman i olika kulturer. Nästa lektion bör gå in i hur identitetsteman framställs i skönlitteratur från olika kulturer. Detta kan inkludera en jämförelse av texter från svenska och internationella författare, vilket hjälper eleverna att se skillnader och likheter i hur identitet presenteras, samt förstärka deras förståelse för kulturell mångfald. Det kan kopplas till kunskapskravet att kunna tolka och analysera verk från olika kulturella kontexter.

Förberedelser

• Välj ut skönlitterära texter som är relevanta för lektionen.
• Förbered diskussionsfrågor och analysverktyg för elevernas arbete.
• Organisera material och utrymme för grupperna under diskussionen.