En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Vuxenutbildning. Svenska för invandrare D – Kommunikation och samarbete i team

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: Vuxenutbildning
Ämne: Svenska för invandrare D
Tema: Kommunikation och samarbete i team

Koppling till styrdokument

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla sina färdigheter i kommunikation och samarbete inom grupparbete. Eleverna ska lära sig att delta aktivt i diskussioner, ge och ta emot feedback samt lösa konflikter effektivt i team, vilket är avgörande för att fungera på arbetsplatsen.

Centralt innehåll

Eleven kan samarbeta med andra och delta i gemensamma arbeten. Hen kan uttrycka sina åsikter tydligt och konstruktivt, och hantera skillnader i åsikter inom gruppen.

Lärarledda instruktioner

Inledning och mål för lektionen (10 min)

• Presentera dagens tema: kommunikation och samarbete i team.
• Diskutera vikten av att arbeta effektivt tillsammans i grupper, särskilt på arbetsplatsen.

Genomgång av viktiga kommunikationsfärdigheter (15 min)

• Gå igenom centrala begrepp som aktiva lyssnare, tydlig kommunikation och vikten av att ställa öppna frågor.
• Diskutera hur feedback ges och tas emot på ett konstruktivt sätt.

Gruppövning: Aktivt lyssnande och feedback (15 min)

• Dela in eleverna i små grupper och ge dem en uppgift där de ska diskutera ett valt ämne i 10 minuter. Under diskussionen ska varje medlem aktivt lyssna och ta anteckningar.
• Efter diskussionen ska de ge varandra feedback på sina bidrag och hur väl de kommunicerade.

Sammanfattning och reflektion (5 min)

• Be varje grupp dela med sig av vad de lärde sig om kommunikation och samarbete.
• Diskutera hur dessa färdigheter kan tillämpas i framtida arbeten.

Aktivitet

Eleverna deltar i en rollspelsövning där de får arbeta i grupper för att lösa en fiktiv arbetsplatsutmaning. De ska identifiera problemet, diskutera möjliga lösningar och presentera sin plan för klassen. Denna övning syftar till att simulera verkliga arbetsmiljöer och ge dem praktisk erfarenhet av att arbeta i team.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

• Vad betyder det att vara en aktiv lyssnare?
◦ Svar: Att fullt ut fokusera på den som talar, ställa frågor och ge feedback.
• Nämn en fördel med att arbeta i team.
◦ Svar: Att få olika perspektiv och idéer vilket kan leda till mer kreativa lösningar.
• Vilken är en nyckelprincip för att ge konstruktiv feedback?
◦ Svar: Att vara specifik och fokusera på beteendet, inte personen.
• Vad kan du göra för att säkerställa att din kommunikation är tydlig?
◦ Svar: Använd enkla ord och strukturera dina tankar innan du pratar.
• Hur kan du hantera en konflikt i ett team?
◦ Svar: Genom att diskutera problemet öppet och lyssna på alla parters åsikter.

Hemläxa

Eleverna får i uppdrag att skriva en reflektion (100-150 ord) om en gång de arbetade i grupp. De ska beskriva hur det gick, vilka roller de hade och hur kommunikationen fungerade.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift ska eleverna dokumentera ett projekt där de har haft möjlighet att arbeta i en grupp eller ett team. De ska inkludera en analys av hur kommunikation och samarbete påverkade projektets resultat, samt reflektera över vad de lärde sig och vad som kan förbättras i framtiden. Rapporten ska vara minst 300 ord.

Förslag för nästa lektion

Temat: Kulturell medvetenhet och mångfald på arbetsplatsen
Nästa lektion kan fokusera på vikten av kulturell medvetenhet och hur man arbetar i mångkulturella team. Detta är relevant för att förbereda eleverna för att arbeta i varierande arbetsmiljöer och att förstå och respektera olika perspektiv och kommunikationsstilar. Lektionen bör inkludera diskussioner och övningar kopplade till kultur och mångfald.

Förberedelser

• Förbered material som beskriver viktiga kommunikationsfärdigheter.
• Samla exempel på praktiska övningar för att illustrera samarbetande kommunikation.
• Organisera resurser för nästa lektion om kulturell medvetenhet och mångfald.