Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 1. Engelska – Natur och väder

Lektionsplanering

Årskurs: 1

Ämne: Engelska

Tema: Natur och väder

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska fokusera på att beskriva olika typer av väder och naturmiljöer. Eleverna kommer att arbeta med att namnge väderförhållanden och knyta dessa till specifika naturlandskap. De kommer också att höra och läsa enkla texter som handlar om natur och väder.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna använda engelska för att namnge och beskriva väder samt naturmiljöer. De bör kunna delta i samtal där de diskuterar sina observationer av väder och natur med hjälp av korta fraser.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till natur och väder (10 min)

– Introducera temat “Natur och väder”. Diskutera med eleverna vilka olika väderförhållanden de känner till.

– Använd bilder för att illustrera olika typer av väder, såsom soligt, regnigt, blåsigt och snöigt.

– Be eleverna att dela med sig av vad de helst gillar att göra när det är olika väder.

Lyssning på en berättelse om väder (15 min)

– Läs en kort berättelse eller en text som relaterar till väder och dess effekter på naturen (exempelvis regnet som bidrar till växternas tillväxt).

– Diskutera textens betydelse och ställ frågor om hur vädret påverkar djur och växter.

Sång om väder (10 min)

– Lär eleverna en enkel sång som handlar om väder, till exempel “What’s the Weather Like Today?”.

– Diskutera ord och fraser från sången och deras betydelse.

– Engagera klassen genom att sjunga och göra rörelser som representerar olika vädertyper.

Praktisk aktivitet med väderanalyser (10 min)

– Dela ut väderkort (ett kort för varje typ av väder) till eleverna.

– Be dem paraplyera sina kort och diskutera i små grupper vad de gillar att göra under det vädret samt hur de klär sig.

– Låt grupperna dela sina tankar med klassen.

Avslutning och reflektion (5 min)

– Samla klassen och be dem dela sina favoritväderförhållanden och vad de ofta gör då.

– Diskutera hur vädret påverkar vår vardag och naturen runt omkring oss.

– Betona att förståelse för vädret är viktig för att kunna planera aktiviteter.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en “väderbok”, där de ritar olika väderförhållanden och skriver en eller två meningar om vad de gillar att göra i varje väder. Denna aktivitet hjälper dem att konkretisera sitt lärande och använda engelska på ett praktiskt sätt.

Beräknad tidsåtgång: 15 minuter

Exit-ticket

– Vilka vädertyper känner du till?

– Svar: Soligt, regnigt, blåsigt etc.

– Vad gör du helst när det är [valt väder]?


Modern Tillbaka-knapp