Lektionsplanering
Årskurs: Förskola
Ämne: Utomhuslek
Tema: Natur och Miljömedvetenhet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Lektionens centrala innehåll fokuserar på att utforska och lära sig om naturen genom utomhuslekar. Barnen får möjlighet att observera sin omgivning, lära sig om växter och djur samt utveckla en känsla för miljö och hållbarhet genom lekfulla aktiviteter.
Kunskapskrav:
Barnen ska kunna delta i lekar som knyter an till natur och miljö och visa förståelse för hur man kan ta hand om sin omgivning. De ska också kunna uttrycka sina observationer och tankar kring natur och dess betydelse.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till naturlek (10 min)
• Presentera dagens tema om natur och miljömedvetenhet.
• Diskutera med barnen vad de vet om naturen och vad de skulle vilja lära sig mer om.
• Fråga barnen om deras upplevelser av att vara i naturen och vad de tyckte om den.
Demonstration av naturlekar (15 min)
• Introducera lekar som “Naturfärger”, där barnen letar efter och samlar färger och objekt från naturen, och “Skattjakt”, där barnen får leta efter specifika föremål eller växter.
• Gå igenom reglerna för varje lek och förklara syftet med att observera naturen och dess resurser.
Gruppdiskussion och planering (10 min)
• Dela in barnen i små grupper och låt dem diskutera vad de vill leta efter eller samla i naturen under lekarna.
• Be varje grupp att formulera en plan för vad de ska göra och hur de ska samarbeta.
• Sammanställ barnens idéer och ställ frågor som uppmuntrar dem att tänka kritiskt.
Aktivitet med lekar i naturen (10 min)
• Genomför naturlekar där barnen får utforska och leka fritt i naturområdet.
• Cirkulera runt och observera, ställ frågor och ge feedback för att uppmuntra till lärande och utforskande.
• Fokusera på att skapa en säker och inspirerande miljö där barnen kan interagera med omgivningen.
Avslutning och reflektion (5 min)
• Sammanfatta dagens aktiviteter och låt barnen dela med sig av vad de har lärt sig om naturen.
• Diskutera vikten av att ta hand om miljön och hur barnen kan bidra.
Aktivitet
Barnen deltar i utomhuslekar som “Naturfärger” och “Skattjakt”. Varje grupp samlar material och objekt från naturen och reflekterar över sina observationer. Dessa lekar främjar en känsla för miljön och utvecklar barnens förmågor att arbeta tillsammans.
Beräknad tidsåtgång: 25 minuter
Exit-ticket
• Vad var det mest intressanta du såg i naturen idag? Svar: Barnen ska kunna beskriva sina observationer.
• Vilka färger fann ni i naturen? Svar: Barnen ska kunna nämna färger och objekt de såg.
• Hur kan vi ta hand om naturen? Svar: Barnen ska kunna ge exempel på sitt ansvar för miljön.
• Vad tyckte du var roligt med dagens aktiviteter? Svar: Barnen ska kunna uttrycka sina tankar om lekarna.
• Vad vill du lära dig mer om när det gäller naturen? Svar: Barnen ska kunna ge förslag för framtida lärande.
Hemläxa
Inga specifika läxor, men barnen kan uppmuntras att göra en observation av naturen hemma och berätta för klassen om vad de såg och lärde sig.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift kan barnen få i uppdrag att dokumentera tre olika växter eller djur de ser i sin närmiljö och skapa en liten “naturdagbok” där de ritar bilder av dem och skriver ner sina observationer.
Förslag för nästa lektion
Förslag på nästa lektion: Temalektion med fokus på hållbarhet. I nästa lektion kan barnensakter riktas mot hållbarhet och miljövård. Lektionerna kommer att omfatta aktiviteter och lekar som lär barnen om återvinning, kompostering och vikten av att skydda vår planet. Detta kommer att ge barnen verktyg för att förstå och agera i sin miljö på ett ansvarsfullt sätt.
Förberedelser
• Samla material för att illustrera begrepp kring hållbarhet, som återvinningslådor och exempel på ekologiska produkter.
• Förbered lekstationer för praktiska aktiviteter kring miljövård.
• Samla in bilder och exempel på växter och djur som relaterar till naturens ekosystem.