Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Hem och konsumentkunskap

Tema: Konsumentekonomi

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse kring konsumenters rättigheter och skyldigheter, budgetering och sparande samt kredit och skuldsättning. Provets olika moment syftar till att ge en helhetsbild av ämnet och förbereda eleverna för verkliga situationer som konsumenter.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Konsumenters rättigheter och skyldigheter enligt lagarEleven kan redogöra för grundläggande konsumenträttigheter
Budgetering och sparandeEleven kan skapa en enkel budget och beskriva vikten av sparande
Kredit och skuldsättning och dess konsekvenserEleven kan beskriva vad kredit och skuldsättning innebär
Kostnader och utgifterEleven kan särskilja mellan olika kostnader och utgifter

Källa: (Gy11, Kursplan Hem och konsumentkunskap)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad är en konsument? – A) En person som producerar varor – B) En person som köper varor för eget bruk – C) En person som säljer varor – D) En person som samlar varor
  2. Vilken lag skyddar konsumenters rättigheter i Sverige? – A) Marknadsföringslagen – B) Konsumentköplagen – C) Avtalslagen – D) Arbetsmiljölagen
  3. Vad innebär ångerrätt? – A) Rätt att byta vara – B) Rätt att lämna tillbaka en vara inom 14 dagar – C) Rätt att få rabatt på nästa köp – D) Rätt att få en ny vara vid skada
  4. Vilket av följande är en konsekvens av att ta ett lån? – A) Ökad kreditvärdighet – B) Räntor och avgifter – C) Ingen påverkan på ekonomin – D) Ökad köpkraft utan kostnad
  5. Vad är en skuldsanering? – A) En process för att öka sin inkomst – B) En process för att betala av sina skulder – C) En metod för att ta nya lån – D) En typ av kredit
  6. Vilken av följande är en rättighet som konsumenter har? – A) Rätt att alltid få pengar tillbaka – B) Rätt att få information om produkten – C) Rätt att kräva gratis varor – D) Rätt att påverka priserna
  7. Vad är en ränta? – A) Avgiften för att låna pengar – B) Kostnaden för att betala med kort – C) En typ av skatt – D) En avgift för att spara pengar
  8. Vilken institution övervakar konsumenträttigheter i Sverige? – A) Skatteverket – B) Konsumentverket – C) Arbetsförmedlingen – D) Finansinspektionen
  9. Vad kan hända om man inte betalar sina skulder? – A) Man får mer kredit – B) Skulden försvinner – C) Man kan få betalningsanmärkningar – D) Man får automatiskt mer tid
  10. Vad bör man tänka på innan man tar ett lån? – A) Ränteavgifter och villkor – B) Hur lång tid det tar att få lånet – C) Om lånet är populärt – D) Om man känner låneutgivaren

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
KonsumentEn som producerar varorEn som köper varorEn som säljer varor
KreditAtt låna pengarAtt spara pengarAtt betala med kort
ÅngerrättRätt att byta varaRätt att få tillbaka pengarRätt att lämna tillbaka
BudgetEn plan för inkomsterEn typ av lånEn metod för sparande
SkuldsaneringAtt ta nya lånAtt betala av skulderAtt öka skulden
RäntaAvgift på lånFörsäljningsprisKostnad för att spara
Defekt varaEn vara som är trasigEn vara som är billigEn vara av hög kvalitet
LånAtt ge bort pengarAtt få pengar att betala tillbakaAtt spara pengar
AvbetalningBetalning i flera delarEn engångsbetalningEtt lån utan avgifter
SkuldEn ekonomisk tillgångEn ekonomisk förpliktelseEn typ av kredit

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Beskriv hur en konsument kan skydda sig mot oskäliga avtal och vilken lagstiftning som finns i Sverige för att stödja detta. Ange exempel på situationer där oskäliga avtal kan förekomma.
  2. Diskutera vilka faktorer som är viktiga att tänka på innan man beslutar sig för att ta ett lån. Vilka frågor bör man ställa sig själv och varför?
  3. Resonera kring hur reklam kan påverka konsumenters köpbeteenden. Ge exempel på olika typer av reklam och hur de kan påverka våra beslut.
  4. Reflektera över vikten av att ha en budget som konsument. Vilka konsekvenser kan det få att inte ha en budget, och hur kan detta påverka ens ekonomiska situation?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygProcent (andel rätt)Poäng (antal rätt)
E30 %17 (11 fakta + 5 ord + 1 resonerande)
D50 %28 (18 fakta + 7 ord + 3 resonerande)
C60 %33 (21 fakta + 8 ord + 4 resonerande)
B80 %44 (29 fakta + 9 ord + 6 resonerande)
A90 %50 (34 fakta + 10 ord + 6 resonerande)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna