Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Lärande och utveckling
Tema: Barns utveckling
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap och förståelse av olika aspekter av barns utveckling, inklusive fysisk, motorisk, social, emotionell, och intellektuell utveckling samt de faktorer som påverkar denna utveckling.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Fysisk utveckling och motorisk utveckling hos barn | Eleven kan redogöra för hur barn utvecklas fysiskt och motoriskt. |
(Kursplan för Lärande och utveckling, gymnasiet)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad handlar fysisk utveckling om?
- A) Utvecklingen av motoriska färdigheter
- B) Kroppens tillväxt och förändringar
- C) Utvecklingen av sociala färdigheter
- D) Utvecklingen av språk och kommunikation
- Vilket av följande beskriver motorisk utveckling?
- A) Utvecklingen av känslomässiga färdigheter
- B) Utvecklingen av sociala relationer
- C) Utvecklingen av kroppens rörelser och koordination
- D) Utvecklingen av intellektuell kapacitet
- Vad innebär social utveckling?
- A) Utvecklingen av finmotorik
- B) Utvecklingen av relationer och interaktioner med andra
- C) Utvecklingen av fysiska färdigheter
- D) Utvecklingen av kognitiva förmågor
- Vilken av följande är en del av emotionell utveckling?
- A) Utvecklingen av språk
- B) Förmågan att förstå och hantera känslor
- C) Utvecklingen av grovmotorik
- D) Utvecklingen av sociala färdigheter
- Vad handlar intellektuell utveckling om?
- A) Utvecklingen av tänkande, lärande och problemlösning
- B) Utvecklingen av fysiska färdigheter
- C) Utvecklingen av sociala relationer
- D) Utvecklingen av känslomässiga färdigheter
- Vilka faktorer kan påverka ett barns utveckling?
- A) Endast arv
- B) Både arv och miljö
- C) Bara miljö
- D) Ingen påverkan alls
- Vad innebär begreppet arv?
- A) Egenskaper och förmågor som överförs genetiskt
- B) Upplevelser som påverkar en person
- C) Sociala relationer
- D) Utvecklingen av språk
- Vad innebär begreppet miljö?
- A) Endast fysiska faktorer
- B) Omständigheter och upplevelser som påverkar en persons utveckling
- C) Endast genetiska faktorer
- D) Enbart sociala relationer
- Vilken typ av reflex är medfödd?
- A) Smärtreflux
- B) Sugreflex
- C) Lärd reflex
- D) Social reflex
- Ge ett exempel på en inlärd reflex.
- A) Att lära sig cykla
- B) Att blinka vid ljus
- C) Att andas
- D) Att skratta
- Vilka är våra fem sinnen?
- A) Syn, hörsel, smak, känsel, balans
- B) Syn, hörsel, smak, känsel, lukt
- C) Syn, hörsel, smak, känsel, temperatur
- D) Syn, hörsel, smak, känsel, tryck
- Vad innebär finmotorik?
- A) Koordination av små muskelgrupper för precisionsrörelser
- B) Koordination av stora muskelgrupper
- C) Utveckling av fysisk styrka
- D) Utveckling av kognitiva färdigheter
- Vad innebär grovmotorik?
- A) Utveckling av små muskelgrupper
- B) Koordination av stora muskelgrupper för rörelse
- C) Utveckling av sociala färdigheter
- D) Utveckling av kognitiva förmågor
- Vad innebär konkret tänkande?
- A) Att tänka abstrakt
- B) Att tänka på konkreta, fysiska objekt och händelser
- C) Att tänka på framtida händelser
- D) Att tänka logiskt
- Vad innebär abstrakt tänkande?
- A) Att tänka på konkreta objekt
- B) Att tänka på idéer och koncept utan fysisk form
- C) Att tänka linjärt
- D) Att tänka på känslor
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Reflektera över den emotionella utvecklingen och dess betydelse för ett barns liv. Beskriv hur känslomässig intelligens kan påverka relationer.
- Diskutera hur social utveckling kan påverkas av miljöfaktorer. Ge exempel på hur olika miljöer kan ge olika förutsättningar.
- Resonera kring hur fysisk utveckling hänger samman med motorisk utveckling. Vilka konsekvenser kan en bristande motorisk utveckling ha?
- Analysera begreppen arv och miljö. Vilken av dessa tror du har störst påverkan på en individs utveckling och varför?
- Utvärdera betydelsen av finmotorik och grovmotorik i ett barns lärandeprocess. Hur kan dessa färdigheter påverka lärande i skolan?
- Reflektera över hur konkret och abstrakt tänkande utvecklas under barndomen. Hur kan detta påverka lärande och problemlösning?
- Diskutera vikten av språkutveckling i relation till social interaktion. Hur kan begränsad språkutveckling påverka en individs sociala liv?
- Resonera kring reflexer och deras betydelse i både det dagliga livet och inlärning. Hur kan förståelsen av reflexer hjälpa i pedagogiska sammanhang?
Identifiera felet
Nedan listas uppgifter som följs av fyra alternativ. Av de fyra alternativen är ett felaktigt och inkorrekt. Du ska identifiera det felaktiga och ringa in det.
Beskrivning | A | B | C | D |
---|---|---|---|---|
Reflex som innebär att man blundar | Enkelt blinka | Att andas | Att dricka | Skratta |
En känsla av att vara glad | Lycka | Sorg | Tristess | Rädsla |
En motorisk färdighet | Att läsa | Att gå på huvet | Att cykla | Att springa |
En del av vårt intellekt | Känslor | Problemlösning | Tänkande | Lärande |
Våra fem sinnen | Syn, hörsel, smak, lukt | Känsla, minne, smak | Syn, hörsel, känsel, lukt | Smak, hörsel, balans |
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
F | – | – |
E | 30 % | (12 poäng) |
D | 50 % | (20 poäng) |
C | 70 % | (28 poäng) |
B | 85 % | (34 poäng) |
A | 100 % | (40 poäng) |
Uppföljning
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit