Provkonstruktion
Årskurs: Åk. 5
Ämne: Svenska
Tema: Ordklasser
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om ordklasser, specifikt substantiv, verb och adjektiv. Eleverna ska kunna identifiera och använda dessa ordklasser i olika sammanhang.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska förstå och använda ordklasser i sina texter. | Eleven kan identifiera och använda substantiv, verb och adjektiv i meningar. |
Källa: (Lgr 22. Svenska, åk. 4-6)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
1. Vilket av följande ord är ett substantiv?
a) springa b) glad c) bok
2. Vad kallas ord som beskriver handlingar?
a) Substantiv b) Verb c) Adjektiv
3. Vilket av följande ord är ett adjektiv?
a) hund b) springa c) stor
4. Vad är pluralformen av “bil”?
a) bilar b) bilen c) bilarna
5. Vilket av följande ord är ett verb?
a) vacker b) sjunga c) träd
6. Vilket av följande ord är ett substantiv?
a) löpa b) snabb c) skola
7. Vad kallas ord som beskriver egenskaper hos substantiv?
a) Adverb b) Adjektiv c) Pronomen
8. Vilket av följande ord är i bestämd form?
a) en bok b) boken c) böcker
9. Hur böjer man adjektivet “stor” i neutrum singular?
a) stort b) stora c) större
10. Vilken av följande meningar innehåller ett verb?
a) Hon är glad. b) Den stora hunden. c) Boken ligger på bordet.
11. Vilket av följande ord är ett substantiv?
a) springer b) trött c) skola
12. Vad betyder ordet “snabb”?
a) långsam b) rör sig snabbt c) vacker
13. Vilket av följande ord är ett adjektiv?
a) katter b) springa c) grön
14. Vilket av följande ord är i plural?
a) katt b) katter c) kattens
15. Vad kallas det när man beskriver hur något görs?
a) Substantiv b) Adverb c) Adjektiv
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Substantiv | Namn på en person | Beskriver handling | Beskriver egenskaper |
Verb | Beskriver tillstånd | Namn på en plats | Beskriver handling |
Adjektiv | Namn på en sak | Beskriver egenskaper | Beskriver handling |
Plural | En form av verb | Flera av något | En form av adjektiv |
Singular | En av något | Flera av något | En form av substantiv |
Handling | Beskriver egenskaper | En form av substantiv | Något man gör |
Egenskap | Hur något ser ut | En form av verb | Flera av något |
Adverb | Beskriver hur något görs | Namn på en plats | En form av substantiv |
Synonym | Ord med motsatt betydelse | Ord med liknande betydelse | Ett substantiv |
Antonym | Ord med liknande betydelse | Ord med motsatt betydelse | Ett verb |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
1. Förklara skillnaden mellan substantiv och verb. Ge exempel på varje ordklass. – Här bör eleven beskriva vad substantiv och verb är, ge exempel på var och en, och förklara skillnaderna mellan dem.
2. Beskriv hur man kan använda adjektiv för att göra en text mer intressant. Ge exempel. – Eleven bör diskutera hur adjektiv kan ge mer information och färg åt en text, samt ge konkreta exempel.
3. Ge tre exempel på hur substantiv kan böjas och förklara skillnaden. – Eleven bör nämna singular, plural och bestämd/obestämd form, och ge exempel på varje.
4. Skriv en mening där du använder minst ett substantiv, ett verb och ett adjektiv. Förklara varför du valde dessa ord. – Här bör eleven skapa en mening och ge en kort förklaring till sina val av ord.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30 % | 17 (3 av 10) |
D | 50 % | 28 (5 av 10) |
C | 70 % | 39 (7 av 10) |
B | 85 % | 47 (9 av 10) |
A | 90 % | 50 (10 av 10) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna