En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 6. Svenska – Ordklasser

Provkonstruktion

Årskurs: 6

Ämne: Svenska

Tema: Ordklasser

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om ordklasser, vilket innefattar deras förmåga att identifiera och använda olika ordklasser korrekt i svenska språket. Provets mål är att säkerställa att eleverna har grundläggande förståelse och kunskap om dessa språkliga fenomen vilket är centralt för deras språkutveckling.

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provet kopplar till läroplanens centrala innehåll genom att innefatta: “Ordklasser, deras egenskaper och funktioner i språket”.

Kunskapskrav

Provets kunskapskrav fokuserar på:

  • “Eleven kan ge exempel på och använda olika ordklasser i tal och skrift.”
  • “Eleven kan redogöra för ordklassers funktion i en mening.”
  • “Eleven kan identifiera och klassificera ord i olika ordklasser.”
Prov
Faktafrågor
  1. Vilken av följande är en substantiv?
    a) springa
    b) hund
    c) snabbt
    d) vackert
  2. Vilken av följande är ett adjektiv?
    a) snabb
    b) kan
    c) katt
    d) och
  3. Vad kallas ordklassen som beskriver handlingar?
    a) pronomen
    b) verb
    c) adverb
    d) substantiv
  4. Vilket av följande ord är ett adverb?
    a) snabbt
    b) bok
    c) hon
    d) träffa
  5. Vilken av följande är en preposition?
    a)
    b) springa
    c) skön
    d) katt
  6. Vad är ordet “vackert” i meningen “Det är en vacker dag”?
    a) substantiv
    b) adjektiv
    c) verb
    d) adverb
  7. Vilken ordklass är “vi” i meningen “Vi går till skolan”?
    a) pronomen
    b) substantiv
    c) verb
    d) adverb
  8. Vilken av följande är en konjunktion?
    a) och
    b) springa
    c) snabbt
    d) hus
  9. Vad heter ordklassen som beskriver ett tillstånd?
    a) adverb
    b) substantiv
    c) adjektiv
    d) verb
  10. Vilket av följande ord är ett substantiv?
    a) skola
    b) springer
    c) vackert
    d) snabbt
  11. Vad är ordet “snabbt” i meningen “Han springer snabbt”?
    a) substantiv
    b) adverb
    c) adjektiv
    d) verb
  12. Vilken ordklass beskriver egenskaper?
    a) substantiv
    b) adjektiv
    c) pronomen
    d) interjektion
  13. Vilken av följande är en interjektion?
    a) Oj!
    b) springa
    c) och
    d) katt
  14. Vad kallas ordet “med” i meningen “Jag går med min vän”?
    a) verb
    b) preposition
    c) adverb
    d) substantiv
  15. Vilken ordklass är “snällt” i meningen “Hon sjunger snällt”?
    a) substantiv
    b) verb
    c) adverb
    d) adjektiv
Resonerande frågor
  1. Förklara skillnaden mellan substantiv och verb.
    Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa sin förståelse för ordklassernas grundläggande funktioner.
  2. Ge exempel på hur ordklasser kan påverka meningens betydelse.
    Detta hjälper eleverna att resonera omkring språklig precisering och kontext.
  3. Beskriv hur man kan identifiera och klassificera ord i en mening.
    Övningen ger eleverna möjlighet att visa sina analysförmågor.
  4. Resonera kring vikten av att använda rätt ordklass i skriftlig kommunikation.
    Detta visar på elevernas förståelse för språkets struktur och funktion i olika sammanhang.
  5. Hur fungerar prepositioner i relation till substantiv och verb i en mening?
    Syftet är att utvärdera elevens kunskap om hur olika ordklasser samverkar i språket.
Bedömning

Faktafrågor: 12 poäng (1 poäng per fråga)
Resonerande frågor: 6 poäng (2 poäng per fråga)

För att nå betygsnivå E krävs minst 8 poäng (varav minst 1 poäng från resonerande frågor).
För betygsnivå C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betygsnivå A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).

Se gärna mer om planeringar och lektionsplaneringar här: Terminsplanering och Lektionsplanering.


×