Provkonstruktion
Årskurs:
Åk. 7
Ämne:
Svenska
Tema:
Verb och adverb
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse av verb och adverb, deras funktioner och användning i svenska språket.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda verb och adverb i skrift och tal. | Eleven kan använda verb och adverb i meningar på ett grundläggande sätt. |
(Källa: Gy11, Kursplan Svenska)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket av följande är ett verb? – a) Snabb – b) Springer – c) Röd
- Vad beskriver ett adverb? – a) En plats – b) En handling eller ett tillstånd – c) En person
- Vilken av följande meningar innehåller ett adverb? – a) Hon springer snabbt. – b) Hon är en bra löpare. – c) Hon har en hund.
- Vad är infinitivformen av verbet “springer”? – a) Att springa – b) Springer – c) Sprang
- Vilket ord i meningen är ett adverb? “Hon sjunger vackert.” – a) Hon – b) Sjunger – c) Vackert
- Vilket av följande alternativ beskriver en adverbial fras? – a) Tyst och stilla – b) Han sprang – c) En röd bil
- Vilken mening innehåller ett verb i perfekt form? – a) Jag har ätit. – b) Jag äter. – c) Jag åt.
- Vilket av följande ord är ett exempel på ett adverb som beskriver tid? – a) Snabbt – b) I går – c) Röd
- Vad är verbets subjekt i meningen “Katten jagar musen”? – a) Katten – b) Jagar – c) Musen
- Vilken av följande meningar är korrekt? – a) Han springer snabb. – b) Han springer snabbt. – c) Han snabb springer.
- I vilken mening används adverbet korrekt? – a) Hon skriver bra. – b) Hon bra skriver. – c) Hon skriver braigt.
- Vilket ord är ett verb? “Att dansa är roligt.” – a) Dansa – b) Roligt – c) Är
- Vilken av följande är en korrekt mening? – a) De talar alltid tydlig. – b) De alltid talar tydligt. – c) De talar tydligt alltid.
- Vad är adverbet i meningen “Han kör bil snabbt”? – a) Han – b) Kör – c) Snabbt
- I vilken mening är verbet i futurum? – a) Jag åker till skolan. – b) Jag ska åka till skolan. – c) Jag åkte till skolan.
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Verb | En plats | En handling | En sak |
Adverb | Beskriver ett substantiv | Beskriver ett verb | Beskriver en mening |
Infinitiv | Grundform av verb | Tidsform av verb | En typ av adverb |
Presens | Dåtid | Nutid | Framtid |
Perfekt | En form av verb | En typ av substantiv | En typ av adverb |
Adverbial | En plats | En tid | Beskrivning av verb |
Subjekt | Den som gör något | Den som blir påverkad | En plats |
Objekt | Den som gör något | Den som blir påverkad | En tid |
Tidsadverb | Beskriver plats | Beskriver tid | Beskriver ett substantiv |
Sats | En mening | En del av en mening | En typ av verb |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Förklara skillnaden mellan verb och adverb. Ge exempel på hur de används i meningar.
- Beskriv hur du kan använda adverb för att förbättra dina meningar. Ge exempel på adverb som kan användas.
- Varför är det viktigt att känna till verbens olika former (infinitiv, presens, perfekt)? Diskutera med exempel.
- Reflektera över hur du kan identifiera adverb i en text. Vilka ledord kan hjälpa dig?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30 | (17) |
D | 50 | (27) |
C | 70 | (38) |
B | 85 | (47) |
A | 90 | (50) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna