Lektion. Fysik. Rymden. [Åk. 4 – 6]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 6

Ämne: Fysik

Tema: Rymden

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska kunna beskriva solsystemets uppbyggnad och egenskaper hos olika himlakroppar som planeter, månar och solen. Eleven kan med viss säkerhet ge exempel på planeter och deras egenskaper samt beskriva solens funktion för jorden.

[Lgr 22, Fysik, Åk. 4-6]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till solsystemet (10 min)

  • Presentera ett diagram över solsystemet för hela klassen.
  • Förklara solens centrala roll och varför den är viktig för jorden.
  • Ge en kort översikt av varje planet och dess placering i solsystemet.
  • Betona skillnader i storlek, avstånd och atmosfär mellan planeterna.

2. Gruppdiskussion om planeter (15 min)

  • Dela in klassen i små grupper och låt dem diskutera skillnaderna mellan inre och yttre planeter.
  • Be grupperna att diskutera vilka planeter de skulle vilja besöka i rymden och varför.

3. Presentation av planeter (15 min)

  • Varje grupp väljer en planet att presentera för klassen.
  • De förbereder en kort presentation med minst tre intressanta fakta om sin planet.
  • Grupperna presenterar i tur och ordning.

4. Sammanfattning och frågestund (10 min)

  • Ta upp huvudpunkterna från lektionen.
  • Fråga eleverna om de har några frågor kring ämnet.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Solsystemets struktur. Lär eleverna om solens roll och varför den är central för vårt solsystem.
  • Planeter. Diskutera skillnader mellan inre och yttre planeter och deras unika egenskaper.
  • Gravitation. Förklara hur gravitation påverkar planeter och satelliter.
  • Historiska upptäckter. Berätta om historiska personer som bidragit till vår förståelse av rymden, som Copernicus och Galileo.
  • Rymdturism. Ge en inblick i nyheten om privata rymdresor och vad framtiden kan ha i beredskap för mänskligheten.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Planeter Himlakroppar som rör sig i en bana runt en stjärna, som solen. Från grekiska “planetes” som betyder “vandrar”.
Gravitation Den kraft som drar föremål mot varandra; håller planeter på plats. Från latin “gravitas” som betyder “vikt” eller “tyngd”.
Solsystem Systemet av planeter och andra himlakroppar som kretsar runt solen. Från latin “sol” (sol) och “systema” (system).
Satellit Ett föremål som kretsar runt ett större föremål, som månar runt planeter. Från latin “satellite” som betyder “tjänare” eller “assistent”.
Rymd Området utanför jordens atmosfär där det finns vakuum och himlakroppar. Från franska “espace” vilket betyder “utrymme”.

Diskussionsfrågor

  • A. Varför tror ni att solen är så viktig för liv på jorden?
  • B. Tänk om människor någon gång kan bo på Mars; vad skulle vara de största utmaningarna?
  • C. Om ni fick chansen att besöka en annan planet, vilken skulle ni välja och varför?

Aktivitet

I denna aktivitet ska eleverna skapa en modell av solsystemet. De får använda olika material såsom kartong, färg eller lera för att representera planeterna. Eleverna ska placera planeterna i korrekt ordning från solen och ge en kort presentation om varje planets särdrag. De kan arbeta enskilt eller i par och har 30 minuter på sig att färdigställa modellerna.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är solsystemet? Det är en grupp av planeter och himlakroppar som kretsar runt solen.
Vilka är de inre planeterna? Merkurius, Venus, Jorden och Mars.
Vad är gravitation? En kraft som drar objekt mot varandra.
Vilken planet är känd som “den röda planeten”? Mars.
Vad är en satellit? En himlakropp som kretsar runt en större kropp, som månar.
Vilken planet har flest månar? Jupiter.
Hur många planeter finns det i vårt solsystem? Åtta.
Vad står förkortningen NASA för? National Aeronautics and Space Administration.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort uppsats om den planet de tycker är mest intressant. Uppsatsen ska vara ungefär 1-2 sidor lång (A4) och innehålla fakta om planetens storlek, avstånd från solen, eventuella månar samt varför de tycker just denna planet är intressant.

Citat

”Vi är stjärnstoft.” – Carl Sagan, 1934-1996. Detta citat påminner oss om att vi alla är en del av universum och att många av de grundläggande elementen i våra kroppar har sitt ursprung i stjärnorna. Det knyter an till lektionens tema om solsystemet och vår plats i rymden.


Modern Tillbaka-knapp