Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 6
Ämne: Fysik
Tema: Rymden
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska kunna beskriva solsystemets uppbyggnad och egenskaper hos olika himlakroppar som planeter, månar och solen. | Eleven kan med viss säkerhet ge exempel på planeter och deras egenskaper samt beskriva solens funktion för jorden. |
[Lgr 22, Fysik, Åk. 4-6]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till solsystemet (10 min)
- Presentera ett diagram över solsystemet för hela klassen.
- Förklara solens centrala roll och varför den är viktig för jorden.
- Ge en kort översikt av varje planet och dess placering i solsystemet.
- Betona skillnader i storlek, avstånd och atmosfär mellan planeterna.
2. Gruppdiskussion om planeter (15 min)
- Dela in klassen i små grupper och låt dem diskutera skillnaderna mellan inre och yttre planeter.
- Be grupperna att diskutera vilka planeter de skulle vilja besöka i rymden och varför.
3. Presentation av planeter (15 min)
- Varje grupp väljer en planet att presentera för klassen.
- De förbereder en kort presentation med minst tre intressanta fakta om sin planet.
- Grupperna presenterar i tur och ordning.
4. Sammanfattning och frågestund (10 min)
- Ta upp huvudpunkterna från lektionen.
- Fråga eleverna om de har några frågor kring ämnet.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Solsystemets struktur. Lär eleverna om solens roll och varför den är central för vårt solsystem.
- Planeter. Diskutera skillnader mellan inre och yttre planeter och deras unika egenskaper.
- Gravitation. Förklara hur gravitation påverkar planeter och satelliter.
- Historiska upptäckter. Berätta om historiska personer som bidragit till vår förståelse av rymden, som Copernicus och Galileo.
- Rymdturism. Ge en inblick i nyheten om privata rymdresor och vad framtiden kan ha i beredskap för mänskligheten.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Planeter | Himlakroppar som rör sig i en bana runt en stjärna, som solen. | Från grekiska “planetes” som betyder “vandrar”. |
Gravitation | Den kraft som drar föremål mot varandra; håller planeter på plats. | Från latin “gravitas” som betyder “vikt” eller “tyngd”. |
Solsystem | Systemet av planeter och andra himlakroppar som kretsar runt solen. | Från latin “sol” (sol) och “systema” (system). |
Satellit | Ett föremål som kretsar runt ett större föremål, som månar runt planeter. | Från latin “satellite” som betyder “tjänare” eller “assistent”. |
Rymd | Området utanför jordens atmosfär där det finns vakuum och himlakroppar. | Från franska “espace” vilket betyder “utrymme”. |
Diskussionsfrågor
- A. Varför tror ni att solen är så viktig för liv på jorden?
- B. Tänk om människor någon gång kan bo på Mars; vad skulle vara de största utmaningarna?
- C. Om ni fick chansen att besöka en annan planet, vilken skulle ni välja och varför?
Aktivitet
I denna aktivitet ska eleverna skapa en modell av solsystemet. De får använda olika material såsom kartong, färg eller lera för att representera planeterna. Eleverna ska placera planeterna i korrekt ordning från solen och ge en kort presentation om varje planets särdrag. De kan arbeta enskilt eller i par och har 30 minuter på sig att färdigställa modellerna.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är solsystemet? | Det är en grupp av planeter och himlakroppar som kretsar runt solen. |
Vilka är de inre planeterna? | Merkurius, Venus, Jorden och Mars. |
Vad är gravitation? | En kraft som drar objekt mot varandra. |
Vilken planet är känd som “den röda planeten”? | Mars. |
Vad är en satellit? | En himlakropp som kretsar runt en större kropp, som månar. |
Vilken planet har flest månar? | Jupiter. |
Hur många planeter finns det i vårt solsystem? | Åtta. |
Vad står förkortningen NASA för? | National Aeronautics and Space Administration. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort uppsats om den planet de tycker är mest intressant. Uppsatsen ska vara ungefär 1-2 sidor lång (A4) och innehålla fakta om planetens storlek, avstånd från solen, eventuella månar samt varför de tycker just denna planet är intressant.
Citat
”Vi är stjärnstoft.” – Carl Sagan, 1934-1996. Detta citat påminner oss om att vi alla är en del av universum och att många av de grundläggande elementen i våra kroppar har sitt ursprung i stjärnorna. Det knyter an till lektionens tema om solsystemet och vår plats i rymden.