Veckoplanering
Årskurs: anpassad grundskola, årskurs 4-6
Ämne: Hem- och konsumentkunskap
Tema: Rengöring
Denna planering syftar till att ge eleverna en förståelse för vikten av rengöring i hemmet, hur man utför rengöringsuppgifter effektivt och miljövänligt, samt vad man ska tänka på gällande säkerhet och hälsa vid användning av rengöringsprodukter.
1. Grundläggande rengöringstekniker och metoder
Undervisningen under denna period syftar till att introducera eleverna för olika metoder och tekniker för effektiv rengöring, samt att belysa vikten av uppgiften och säkerheten kring användningen av olika produkter.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Rengöring av olika ytor, val av rengöringsmedel och säkerhet vid städning. | Eleven kan redogöra för olika metoder för rengöring och vad man bör tänka på vid användning av exempelvis rengöringsmedel. |
(Lgrsär 22, Hem- och konsumentkunskap, åk. 4-6)
v. 48 – Introduktion till rengöring (25/11-1/12)
- Lektion 1 – Vad är rengöring och varför är det viktigt? Diskussion om olika ytor i hemmet.
- Lektion 2 – Genomgång av material och utrustning för rengöring.
v. 49 – Rengöringstekniker (2/12-8/12)
- Lektion 1 – Demonstration av olika rengöringstekniker (t.ex. dammsuga, torka av, skrubba).
- Lektion 2 – Praktisk övning där eleverna får prova på de olika teknikerna i klassrummet.
v. 50 – Rengöringsprodukter och säkerhet (9/12-15/12)
- Lektion 1 – Genomgång av olika rengöringsprodukter, deras användning och säkerhet (med fokus på miljövänliga alternativ).
- Lektion 2 – Aktivitet där eleverna får identifiera vad som är säkert och osäkert i hemmet avseende rengöring.
Uppföljning
Nyckelord: Rengöring
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar.
- ➡️ Nästa – Fortsätt planeringen.