Veckoplanering
Årskurs: 5
Ämne: Lektionsplanering
Tema: Anpassad undervisning
Planeringen innehåller en serie lektionsmoment som syftar till att skapa en strukturerad och dynamisk inlärningsmiljö där eleverna får möjlighet att utveckla sina kunskaper och färdigheter i ämnet.
1. Inledning och mål med undervisningen
Undervisningen under dessa veckor syftar till att introducera eleverna till lektionsinnehållet, förväntningar och mål för vad de ska lära sig under kursens gång. Eleverna kommer att få reflektera över sina tidigare kunskaper och identifiera vad de vill lära sig.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Elevers eget lärande och hur det kan påverkas av andras erfarenheter. | Eleven deltar aktivt i diskussioner kring vad de ska lära sig. |
(Källa: Lgr 22, Åk. 5)
v. 1 – Introduktion till lektionsplanering (1/1 – 7/1)
- Lektion 1 – Presentation av kursens innehåll och struktur.
v. 2 – Mål och förväntningar (8/1 – 14/1)
- Lektion 2 – Diskutera mål och förväntningar i undervisningen.
v. 3 – Reflektioner och feedback (15/1 – 21/1)
- Lektion 3 – Reflektion över vad som har lärt sig så här långt och ge feedback till varandra.
v. 4 – Fortsatt planering och justering (22/1 – 28/1)
- Lektion 4 – Justera lektionsplaneringen utifrån elevers feedback och reflektioner.
Uppföljning
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar.
- ➡️ Nästa – Fortsätt planeringen.