Lektionsplanering
Årskurs: Fritidshem
Ämne: Lärande och utveckling
Tema: Bygga starka vänskapsband
Koppling till styrdokument
I fritidshemmet ska undervisningen ge elever möjlighet att utveckla goda relationer och starka vänskapsband. Genom att delta i sociala aktiviteter, grupparbeten och lekar ska eleverna träna på att bygga förtroende och ömsesidig respekt. Det är viktigt att eleverna lär sig att samarbeta och kommunicera på ett effektivt sätt, för att på så sätt främja en positiv och inkluderande miljö.
Centralt innehåll
Eleven kan beskriva betydelsen av samarbete för relationer och vänskap. Eleven kan medverka i aktiviteter som stärker relationer och visa förmåga att kommunicera på ett respektfullt sätt. Eleven kan ge exempel på hur man kan vårda och stötta en vän.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till vänskapsband (10 min)
• Presentera temat “Bygga starka vänskapsband” och dess betydelse för vårt sociala liv.
• Diskutera med eleverna vad som kännetecknar en god vän och hur man kan vara en sådan.
• Ge exempel på aktiviteter som kan stärka vänskap, som gemensamma intressen och samarbeten.
Gruppdiskussioner om vänskapsband (15 min)
• Dela in eleverna i små grupper och ge dem frågan: “Vad gör en vänskap stark?”
• Låt dem diskutera olika aspekter, såsom kommunikation, ärlighet och stöd.
• Varje grupp presenterar sina insikter och exempel för de andra.
Praktisk övning: “Vänskapsstafett” (15 min)
• Organisera en stafett där eleverna i par ska lösa olika uppgifter tillsammans, till exempel bygga något av klossar eller lösa en gåta.
• Under övningen ska de reflektera över hur de samarbetar och stödjer varandra.
• Efter aktiviteten diskuterar klassen hur samarbetet kändes och vad de lärde sig om att arbeta tillsammans.
Reflektion och avslutning (10 min)
• Samla klassen för att reflektera över deras upplevelser under lektionen.
• Diskutera hur de kan ta med sig insikterna om att bygga starka vänskapsband utanför skolan.
• Be varje elev att dela en avslutande tanke om någon egenskap de värderar i en vän.
Aktivitet
Eleverna ska skapa sina “Vänskapsband” i form av armband av olika färger och pärlor som symboliserar olika aspekter av vänskap (t.ex. respekt, ärlighet, stöd). De kan dessutom skriva ner på en lapp vad varje färg representerar och hänga upp dessa som påminnelser i deras fritidsrum.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
• Vad är viktigt att tänka på när man bygger en vänskap? Svar: Att vara ärlig och lyssna på varandra.
• Nämn en aktivitet som kan stärka en vänskap. Svar: Att spela ett spel tillsammans.
• Hur kan du visa att du bryr dig om en vän? Svar: Genom att vara snäll och hjälpa dem när de behöver det.
• Vad kan du göra om du känner att en vänskap behöver mer omtanke? Svar: Prata med vännens och fråga hur de mår.
• Varför är vänskap viktig? Svar: För att vi alla behöver människor som förstår och stöder oss.
Hemläxa
Eleverna ska skriva en kort berättelse (cirka 100 ord) om ett tillfälle när de gjorde något särskilt för en vän. Berättelsen ska beskriva vad de gjorde och hur det påverkade deras vänskap.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan skapa en “Vänskapsmanual” där de skriver ner riktlinjer och förslag för hur man kan vara en bra vän och vad som är viktigt att tänka på för att vårda vänskapsrelationer. De ska inkludera exempel, idéer och personliga reflektioner.
Förslag för nästa lektion
“Att hantera förändringar i vänskap” Denna lektion kommer att fokusera på hur vänskapsrelationer kan förändras över tid och hur man kan hantera dessa förändringar. Tillsammans kommer vi att diskutera uppbrott, nya relationer och hur man kan förbli öppen och positiv inför förändringarna i livet. Lektionen syftar till att ge eleverna verktyg och insikter om att behålla sunda relationer, vilket är grundläggande för deras sociala och emotionella utveckling.
Förberedelser
• Samla material för “vänskapsarmband”, som pärlor och snören.
• Förbereda diskussionsfrågor om vänskapsband för gruppdiskussionerna.
• Ha exempel på aktiviteter som kan genomföras i “Vänskapsstafett”.