Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 1
Ämne: Naturorientering (NO)
Tema: Djurspår och deras spännande historier
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
– Djurspår som tecken på djurs liv och rörelse. | – Eleven kan beskriva djurs liv och rörelse utifrån djurspår. |
– Enkla ekosystem och samspelet i naturen. | – Eleven kan ge exempel på hur djur och natur hänger ihop. |
[Lgr 22, Naturorientering, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till djurspår (10 min)
- Berätta vad djurspår är och varför de är viktiga i naturen.
- Visa exempel på bilder av olika djurspår.
- Diskutera med eleverna om djur de känner till.
2. Gruppdiskussion om djurspår (15 min)
- Dela in klassen i små grupper.
- Låt grupperna diskutera vad de vet om djurspår och vilka djur de tror de kan hitta spår av.
- Be varje grupp att dela sina tankar med klassen.
3. Berättande om djurspår (15 min)
- Låt eleverna skapa en berättelse baserad på ett djurspår de valt.
- De kan använda sina föreställningar för att beskriva hur djuret lever och vad det gör.
4. Presentation av berättelser (10 min)
- Varje elev får möjlighet att kort presentera sin berättelse för klassen.
- Diskutera likheter och skillnader mellan berättelserna.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Djurspår: Eleverna behöver förstå vad ett djurspår är och hur de kan identifiera olika djur.
- Livsmiljö: Börja introducera vad livsmiljö innebär och hur olika djur lever.
- Berättelser: Genom att skapa berättelser kopplar eleverna sin fantasi till lärandet.
- Observation: Utveckla förmågan att observera naturen och reflektera över den.
- Samarbete: Arbeta tillsammans i grupper främjar sociala färdigheter.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Djurspår | Spår som lämnas av djur i naturen. | Från “djur” och “spår”, svenskt ursprung. |
Livsmiljö | Den miljö där ett djur lever och trivs. | Sammansättning av “liv” och “miljö”, svenskt ursprung. |
Berättelse | En skildring av händelser eller historier. | Från “berätta”, svenskt ursprung. |
Natur | Den fysiska världen och allt som finns i den. | Latinskt ursprung “natura”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur tror ni att djurspår kan berätta något om djurets liv?
- B. Kan ett djurspår vara missvisande? Ge exempel.
- C. Vad är det mest spännande djuret ni har lärt er om genom djurspår?
Aktivitet
Eleverna går ut i skolan eller på en säker plats i närmiljön för att leta efter djurspår. De kan använda papper och blyertspennor för att skissa spår de hittar. I klassrummet kan de sedan diskutera sina observationer och försöka identifiera vilka djur som kan ha lämnat spåren. De får också möjlighet att skapa små konstverk av sina egna djurspår i lera.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad är ett djurspår? | Ett spår som visar att ett djur har varit där. |
2. Vilka djur känner ni till som lämnar spår? | Exempelvis hundar, katter och rådjur. |
3. Hur kan vi använda djurspår i naturen? | För att förstå var djuren är och vad de gör. |
4. Vad kan vår berättelse handla om? | Om vad djuret gör och var det lever. |
5. Hur kan vi samarbeta för att hitta spår? | Genom att arbeta i grupper och dela med oss av idéer. |
6. Vad var roligast med att berätta om djur? | Att få använda sin fantasi och kreativitet. |
7. Hur kan djurspår hjälpa oss att se ekosystem? | Genom att förstå djurens roller i naturen. |
8. Vad ska vi göra om vi hittar djurspår? | Följa spåren och försöka upptäcka mera om djuret. |
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att skriva en kort berättelse om ett djur de valt, beskriva djurets liv och dess spår. Berättelsen ska vara cirka en sida A4 lång.
Citat
”Naturens bok är skriven i ett språk som vi behöver lära oss att läsa.” – Giacomo Leopardi (1798-1837). Detta citat belyser vikten av att förstå naturen och dess kommunikation genom djur och deras spår.