Lektionsplanering
Årskurs: 5
Ämne: Engelska
Tema: Adjektiv i komparativ och superlativ
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att förstå och använda adjektiv i komparativ och superlativ form. Eleverna ska lära sig hur man jämför olika egenskaper och hur man uttrycker dessa skillnader i meningar.
Kunskapskrav
Eleven kan korrekt använda adjektiv i komparativ och superlativ i sina meningar. De kan delta i samtal och diskussioner där de använder dessa former för att jämföra objekt, personer och situationer.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till komparativ och superlativ (10 min)
• Förklara vad komparativ och superlativ är, och skillnaden mellan dem. Ge exempel på hur komparativa adjektiv används för att jämföra två objekt (t.ex. “taller” och “smaller”) och hur superlativa adjektiv används för att jämföra tre eller fler (t.ex. “tallest” och “smallest”).
• Använd bilder för att illustrera exempel, som att jämföra höjd eller storlek.
Regler för komparativ och superlativ (10 min)
• Gå igenom reglerna för hur man bildar adjektiv i komparativ och superlativ:
◦ För korta adjektiv lägg till “-er” för komparativ och “-est” för superlativ (t.ex. “fast” – “faster” – “fastest”).
◦ För adjektiv med två stavelser som slutar på “-y”, förändras “-y” till “-i” (t.ex. “happy” – “happier” – “happiest”).
◦ För längre adjektiv används “more” för komparativ och “most” för superlativ (t.ex. “beautiful” – “more beautiful” – “most beautiful”).
Praktisk övning: Jämföra adjektiv (15 min)
• Dela in eleverna i par och ge dem en lista med adjektiv. Be dem att skapa blandade meningar som använder komparativa och superlativa former.
• Låt dem jämföra saker, till exempel: “My brother is taller than my sister.” och “My brother is the tallest in the family.”
Aktivitet: Adjektivjämförelse (10 min)
• Låt eleverna gå runt i rummet och ställa frågor till varandra om sina favoritdjur, maträtter eller sporter. De ska använda komparativ och superlativ i sina frågor och svar, såsom “Which is faster, a cheetah or a lion?” eller “What is the best movie you’ve seen?”
Sammanfattning och reflektion (5 min)
• Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om komparativ och superlativ. Diskutera användningen av dessa former och varför det är viktigt att kunna göra jämförelser i språket.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en kort presentation om sina tre favoritfilmer, där de använder komparativa och superlativa adjektiv för att beskriva dem. De ska förbereda sig för att dela sina presentationer med klassen. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
• Vad är ett komparativ adjektiv? (Svar: Ett adjektiv som används för att jämföra två saker)
• Ge ett exempel på ett superlativ adjektiv. (Exempel: The fastest)
• Hur bildar man komparativ för adjektivet “big”? (Svar: Bigger)
• När använder man “more” och “most”? (Svar: För längre adjektiv)
• Nämn ett adjektiv i komparativ form. (Exempel: Taller)
Hemläxa
Skriv en kort text (5-7 meningar) om dina favoritaktiviteter och använd minst tre adjektiv i komparativ och tre i superlativ för att göra jämförelser.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan få en fördjupningsuppgift där de ska analysera en kort berättelse eller artikel och identifiera och markera alla adjektiv i komparativ och superlativ. De ska sedan sammanfatta hur författaren använde dessa former för att förstärka sitt budskap.
Förslag för nästa lektion
Tema: Verb och tempus
I nästa lektion kan fokus ligga på verb och tempus, där eleverna får lära sig att använda olika verbformer för att beskriva handlingar i nutid, dåtid och framtid, samtidigt som de kopplar dessa till det de lärt sig om adjektiv.
Förberedelser
• Samla exempel på komparativa och superlativa adjektiv att använda under genomgångarna.
• Förbereda praktiska övningar och material för aktivitet.
• Göra en lista med adjektiv för presentationerna och hemuppgiften.