Kompakt AI-Knappmeny

Planering. Utställningsdesign 1, Personlig försäljning 2, Servicekunskap 2. Idé och skiss. v. 8 – v. 9. [Gymnasiet]

Veckoplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Utställningsdesign 1, Personlig försäljning 2, Servicekunskap 2
Tema: Idé och skiss
Denna planering syftar till att ge eleverna möjlighet att skapa en visuell och konceptuell presentation av en sko-design med fokus på årstidstema, marknadsanalys och kreativ uttryck genom moodboards. Eleverna kommer att arbeta med både design- och försäljningsaspekter av projektet.

1. Introduktion till årstidstema och marknadsanalys

Undervisningen under dessa två veckor syftar till att förstå vikten av att välja ett årstidstema samt att genomföra en grundlig marknadsanalys. Eleverna kommer att diskutera skillnaderna mellan vår, sommar, höst och vinter och hur dessa påverkar designvad och marknadsstrategi. Målgruppsanalys och konkurrensanalys kommer också att introduceras som en del av den större designprocessen.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Årstidens betydelse i design och marknadsföring. Eleven kan utföra en grundläggande marknadsanalys och identifiera målgruppen.
Marknadsanalys av konkurrens. Eleven kan redogöra för olika konkurrenters verksamheter.

*(Gy 22, Utställningsdesign 1)*

v. 8 – Inledning av årstidstema och målgruppsanalys (19/2-25/2)
  • Lektion 1 – Introduktion till årstidsteman och dess effekter på design.
  • Lektion 2 – Genomgång av hur man gör en målgruppsanalys.
v. 9 – Konkurrensanalys och skissarbete (26/2-4/3)
  • Lektion 3 – Diskussion kring konkurrens och dess påverkan på designval.
  • Lektion 4 – Presentation och diskussion av idéer samt skissarbete.

2. Skissande av sko-design och moodboard

Detta moment fokuserar på den kreativa processen av att skissa idéer för sko-designen och hur en moodboard kan visualisera konceptet. Eleverna lär sig om färgval, material och stil, och hur dessa kan sammanställas i en arbetande moodboard.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Skapande av designkoncept och moodboards. Eleven kan skissa och visualisera en designidé på ett enkelt sätt.
Användning av digitala verktyg för design (t.ex. Canva). Eleven kan använda digitala verktyg för att skapa en moodboard.

*(Gy 22, Utställningsdesign 1)*

v. 9 – Skissande och skapande av moodboard (26/2-4/3)
  • Lektion 5 – Digital skissning av sko-design.
  • Lektion 6 – Skapa moodboard i Canva.

Modern Tillbaka-knapp