En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 5. Hem- och konsumentkunskap – Hushåll och resurshushållning

Lektionsplanering

Årskurs: 5
Ämne: Hem- och konsumentkunskap
Tema: Hushåll och resurshushållning

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla hur man kan hushålla med livsmedel och andra förbrukningsvaror i hemmet. Eleverna ska få kunskap om vikten av att återvinna, minska matsvinn och spara resurser samt hur dessa handlingar påverkar både familjen och miljön. Diskussioner om hur man planerar inköp och hur man kan arbeta med resurshushållning i vardagen är även centrala teman.

Kunskapskrav

Eleven kan ge exempel på och diskutera hur man kan hushålla med livsmedel och andra resurser. De kan även beskriva vikten av att återvinna och minska matsvinn samt reflektera över konsekvenserna av sina handlingar i förhållande till hälsa och miljö.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till hushåll och resurshushållning (10 min)

• Presentera lektionens tema och syfte: att förstå hushållning och resurshushållning i hemmet.
• Diskutera begreppet “resurshushållning” och vilka resurser vi ofta tar för givna.
• Fråga vad eleverna känner till om återvinning och matsvinn.

Diskussionsmoment: Matsvinn och dess konsekvenser (15 min)

• Låt eleverna brainstorma kring vad som leder till matsvinn i hushållet.
• Diskutera vilka konsekvenser matsvinn har för miljön och ekonomin.
• Dela exempel på hur man kan minska matsvinn och hushålla bättre med resurser i hemmet.

Praktisk aktivitet: Planera en hållbar inköpslista (20 min)

• Dela in klassen i grupper och ge dem i uppdrag att skapa en hållbar inköpslista för en veckas middag med fokus på att undvika matsvinn.
• Be grupperna att fundera på hur de kan använda rester, välja säsongsbetonade livsmedel och undvika överkonsumtion.
• Varje grupp presenterar sin lista och förklarar sina val.

Reflektion och sammanfattning (5 min)

• Samla klassen för en diskussion kring vad de lärt sig och vad de kan applicera i sina egna hem.
• Ställ frågan: “Hur kan vi alla bidra till att förbättra resurshushållningen i våra hem?”

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att dokumentera goda råd för att minska matsvinn hemma och skriva en text (minst 150 ord) om dessa tips. Beräknad tidsåtgång: 10 minuter.

Exit-ticket

• Vad är resurshushållning?
◦ Hushållning med livsmedel och andra förbrukningsvaror för att spara resurser.
• Ge två exempel på hur du kan minska matsvinn hemma.
◦ Planera måltider, använda rester.
• Varför är det viktigt att återvinna?
◦ För att minska avfall och spara på naturresurser.
• Kan du nämna en konsekvens av matsvinn?
◦ Det påverkar miljön negativt och ökar kostnaderna.
• Hur kan vi tänka hållbart när vi handlar?
◦ Handla säsongsbetonat och tänka på vad som verkligen behövs.

Hemläxa

Eleverna ska sammanställa en lista på tio saker de kan göra för att bidra till en mer hållbar livsstil och diskutera detta med sina familjer. Detta ska redovisas som en text på minst 200 ord.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan samla in statistik och information om matsvinn i Sverige och göra en presentation (minst 500 ord) om ämnet, inklusive vad som görs för att minska svinnet och hur individer kan bidra.

Förslag för nästa lektion

Ekonomisk planering och kostnader. Den nästa lektionen kan fokusera på ekonomisk planering i hemmet, hur man gör en budget och hanterar sina utgifter effektivt. Det är viktigt att koppla detta till hur de val vi gör kring inköp och livsmedel påverkar både vår plånbok och miljön. Kunskapskraven kommer att handla om att förstå och reflektera över sin egen konsumtion och sparande.

Förberedelser

• Samla material och exempel kring resurshushållning och matsvinn.
• Förbered verktyg för att skapa inköpslistor (papper, pennor).
• Se till att resurser för elevernas hemuppgifter är tillgängliga, t.ex. internet för statistik.


×