“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1b
Tema: Demokrati och samhällsstruktur
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU. Internationella och nordiska samarbeten. Medborgarnas möjligheter att påverka politiska beslut på de olika nivåerna. Maktfördelning och påverkansmöjligheter i olika system och på olika nivåer utifrån grundläggande demokratimodeller. Möjligheter och utmaningar med digitaliseringen när de gäller frågor om demokrati och politik. Politiska ideologier och deras koppling till samhällsbyggande och välfärdsteorier. De mänskliga rättigheterna; vilka de är, hur de förhåller sig till stat och individ och hur man kan utkräva sina individuella och kollektiva mänskliga rättigheter. Folkrätten i väpnade konflikter. |
Betygskriterium (E) | Eleven kan med viss säkerhet söka, granska och tolka information från olika källor, redovisa sina källor samt göra välgrundade reflektioner om deras relevans och trovärdighet utifrån syftet. Eleven kan, med viss säkerhet och på ett strukturerat sätt, uttrycka sina kunskaper i samhällskunskap i olika presentationsformer samt formulera sig självständigt i förhållande till källorna. |
Källa: [Gy11, Samhällskunskap 1b]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till demokrati (10 min)
- Diskutera begreppet demokrati med eleverna.
- Definiera olika former av demokrati.
- Ge exempel på länder med olika demokratiska system.
- Låt eleverna dela med sig av sina erfarenheter av demokrati.
2. Politiska system och teori (15 min)
- Genomgång av grundläggande politiska teorier.
- Förklara begrepp som maktfördelning och demokratimodeller.
- Diskutera politiska ideologier och deras betydelse.
- Ge exempel på olika politiska partier i Sverige.
3. Medborgarinflytande (15 min)
- Diskutera hur medborgare kan påverka beslut på olika nivåer.
- Ge exempel på metoder för medborgardeltagande.
- Ha en öppen diskussion om vikten av medborgarengagemang.
- Presentera exempel på framgångsrika medborgarrörelser.
4. Digitaliseringens inverkan på politik (10 min)
- Beskriv hur digitala verktyg används inom politiken idag.
- Diskutera fördelar och nackdelar med digitalt medborgarengagemang.
- Ge exempel på digitala plattformar för medborgardialog.
- Diskutera framtiden för digitalisering inom politiken.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Demokratiska grundvärderingar: Förståelse för vad demokrati innebär och varför det är viktigt i samhället. Eleverna ska kunna exemplifiera demokratiska värden och kritiskt granska dessa.
- Politiska system: Kunskap om hur olika politiska system fungerar, inklusive skillnader mellan demokrati och diktatur. Diskussion om olika system och deras styrkor och svagheter.
- Medborgarengagemang: Betydelsen av aktivt medborgarskap och hur individer kan påverka samhället. Behandla konkreta exempel på medborgarengagemang.
- Digitalisering: Hur digitala medier och teknik påverkar politiska processer och medborgarnas möjligheter att delta i demokratin.
- Ideologier: Genomgång av centrala politiska ideologier som konservatism, socialliberalism och socialism samt deras inverkan på samhället.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Demokrati | En styrelseform där makten utgår från folket. | Grekiska: “demos” (folk) + “kratos” (makt). |
Politik | Verksamhet som rör ledningen av ett samhälle. | Grekiska: “politika” (ärende som rör staden). |
Medborgare | En person som tillhör en nation och har vissa rättigheter och skyldigheter. | Franska: “métayer” (att dela i förvaltning). |
Diskussionsfrågor
- A. Vad innebär det för dig att leva i en demokrati? Vilka rättigheter tycker du är viktigast?
- B. Hur kan digitala verktyg både stödja och försämra demokratin? Ge exempel.
- C. Vilka utmaningar står demokratin inför idag? Diskutera med klasskamraterna.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper där de får diskutera en specifik demokratisk utmaning, exempelvis “Falska nyheter och deras påverkan på samhället”. Varje grupp ska sedan skapa en kort presentation där de redovisar sina slutsatser och förslag på lösningar. Gruppen ska använda digitala verktyg för att skapa sina presentationer, som exempelvis Google Slides eller Prezi.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
1. Vad är demokrati? | En styrelseform där makten utgår från folket. |
2. Nämn en fördel med digitalisering i politiken. | Ökad tillgång till information och medier för medborgarna. |
3. Vilken roll spelar medborgarna i en demokrati? | De kan påverka beslut genom röstning och engagemang. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort uppsats (2 sidor A4) där de reflekterar över vikten av demokrati i deras egna liv. Uppsatsen ska innehålla både personlig reflektion och akademiska källor som stödjer deras argumentation.
Citat
“Demokrati är den värsta formen av styre, bortsett från alla de andra.” – Winston Churchill, 1947 Detta citat påminner oss om att även om demokrati har sina brister, är det fortfarande den mest effektiva och rättvisa metoden för att styra ett samhälle.
“`