Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Religionskunskap 1. Religiös mångfald och etik. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Religion 1

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne eller kurs:

Religionskunskap 1

Tema:

Religiös mångfald och etik

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Kristendomen, de övriga världsreligionerna och olika livsåskådningar, deras kännetecken och hur de tar sig uttryck för individer och grupper i samtiden, i Sverige och i omvärlden. Olika människosyn och gudsuppfattningar inom och mellan religioner. Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera världsreligionerna och några livsåskådningar samt översiktligt redogöra för deras kännetecken och uttryck historiskt, i samtiden, i Sverige och i omvärlden.

[Gy11, Religionskunskap 1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till religiös mångfald (10 min)
  • Presentera de fem världsreligionerna: kristendom, islam, judendom, hinduism och buddhism.
  • Diskutera skillnader och likheter mellan dessa religioner.
  • Använd bilder och religionssymboler för att illustrera varje religion.
  • Fråga eleverna om deras kunskaper och erfarenheter av dessa religioner.
2. Gruppering och diskussion (15 min)
  • Dela in eleverna i grupper och ge varje grupp en religion att diskutera.
  • Be grupperna att lista de centrala trossatserna och traditionerna inom sin religion.
  • Grupperna ska förbereda en kort presentation av sina fynd.
  • Uppmana dem att tänka på hur religionen påverkar identitet och livsstil.
3. Presentationer av grupper (15 min)
  • Varje grupp presenterar sina fynd för klassen.
  • Öppna upp för frågor och diskussion mellan grupperna.
  • Fokusera på jämförelser och skillnader mellan religionerna.
  • Diskutera hur kulturella och sociala faktorer kan påverka tolkningen av religioner.
4. Etiska perspektiv (10 min)
  • Introducera centrala frågor kring etik som lyfts av olika religioner.
  • Diskutera vad som definierar ett gott liv utifrån olika religiösa och moraliska perspektiv.
  • Låt eleverna reflektera över sina egna värderingar i relation till ämnet.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Religiös mångfald: Förstå de olika världsreligionerna och deras centrala trossatser.
  • Människosyn: Diskutera hur olika religioner ser på människan och dess plats i världen.
  • Etik inom religion: Utforska hur olika religioner definierar moraliska värderingar.
  • Identitet och religion: Hur påverkar religion människors identitet och livsval?
  • Religiös påverkan i samhälle: Granska hur religion påverkar sociala normer och beteenden.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Mångfald Olika typer och former av något; i detta fall, olika religioner och livsåskådningar. Från latin “multus” som betyder “mycket”.
Etik Läran om vad som är MORALISKT RÄTT eller FEL. Från grekiska “ethos” vilket betyder “sedvänja”.
Trosuppfattning En persons eller grupps tro och värderingar om existence och mening. Från svenskans “tro” och “uppfattning”, sammansatt av ord.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan religion bidra till gemenskap men också skapa konflikter?
  • B. Diskutera en situation där religionsfrihet krockar med andra rättigheter. Vad är viktigast?
  • C. Kan en person leva ett gott liv utan religion? Hur skulle det i så fall se ut?

Aktivitet

Eleverna får i uppdrag att i par intervjua varandra om deras tankar kring hur deras religions- eller livsåskådningsbakgrund formar deras värderingar. De ska sedan sammanställa sina insikter i en gemensam presentation som beskriver hur tro och identitet knyts samman.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vad är den viktigaste trossatsen i kristendomen? Jesus är Guds son och Frälsare.
Vilken ritual är centralt i islam? Hajj, pilgrimsfärden till Mecka.
Vad innebär sekularisering? Ökad separation mellan religion och samhälle.
Hur formar religion identitet? Genom gemensamma värderingar och traditioner.
Vilken är den mest spridda religionen i världen? Kristendom.

Hemuppgift:

Eleverna får i uppdrag att skriva en reflektionsuppsats om hur deras egen religion eller livsåskådning påverkar deras världssyn. De ska använda exempel från kursens diskussioner och insikter för att stödja sina argument, och uppsatsen ska vara 2-3 sidor lång.

Citat

“Religion är det som ger liv åt livet.” – Albert Einstein (1879-1955) Detta citat belyser hur religion kan ge mening åt tillvaron, vilket är en central aspekt av vad vi diskuterar i vår lektion om religiös mångfald.


Modern Tillbaka-knapp