Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Geografi. Global uppvärmning. [Åk. 4 – 6]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 6

Ämne: Geografi

Tema: Global uppvärmning

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Jorden och dess klimat, hur klimatet skiljer sig från väder, hur människor påverkar klimatet, samt olika klimatzoner och deras kännetecken. Eleven känner till några exempel på hur klimat och väder är olika och kan ge exempel på faktorer som påverkar planetens klimat.

[Lgr22, Geografi, Åk. 4-6]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till global uppvärmning (10 min)
  • Förklara vad global uppvärmning är.
  • Diskutera varför detta tema är viktigt.
  • Använd bilder och diagram för att illustrera uppvärmningen över tid.
2. Genomgång av väder vs. klimat (15 min)
  • Beskriv skillnaden mellan väder och klimat.
  • Ge exempel på hur klimatet har förändrats.
  • Dela ut informationsblad till eleverna om klimatförändringar.
3. Diskussion om orsaker (15 min)
  • Låt eleverna diskutera i grupper om vad de tror orsakar global uppvärmning.
  • Sammanställ svar på tavlan och diskutera gemensamt.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
  • Diskutera vad eleverna har lärt sig under lektionen.
  • Ställ frågor som utmanar eleverna att tänka kritiskt kring ämnet.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Global uppvärmning: Förändringen i jordens genomsnittliga temperatur och dess påverkan på klimatet.
  • Orsaker: Människans aktiviteter som skapar växthusgaser, till exempel förbränning av fossila bränslen.
  • Effekter: Förändringar i vädermönster, stigande havsnivåer och konsekvenser för ekosystemet.
  • Åtgärder: Vad skolor och individer kan göra för att minska påverkan och arbeta mot global uppvärmning.
  • Klimatpolitik: Hur länder arbetar tillsammans för att gemensamt bekämpa global uppvärmning.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Global uppvärmning Processen där jordens medeltemperatur ökar Från latin “globus” (jorden) och engelska “warming” (uppvärmning)
Växthusgaser Gasformiga ämnen i atmosfären som bidrar till växthuseffekten Engelska “greenhouse gases”
Klimat Genomsnittligt väder under en längre tidsperiod Från grekiska “klima” (neutralt böjt ord)
Förnybar energi Energi som återbildas naturligt, så som sol- och vindkraft Från engelska “renewable energy”

Diskussionsfrågor

  • A. Vad tror du skulle hända om global uppvärmning fortsätter utan åtgärder?
  • B. Hur skulle du känna om du bodde i ett område som påverkas kraftigt av klimatförändringar?
  • C. Vad tycker du är det viktigaste vi kan göra som individer för att motverka global uppvärmning?

Aktivitet

Låt eleverna skapa en plakat som visuellt sammanfattar vad de har lärt sig om global uppvärmning. De ska inkludera fakta, bilder och möjliga lösningar på problemet. Varje plakat ska även ha en kort presentation där eleverna förklarar sitt arbete för klassen.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad är global uppvärmning? Ökningen av jordens medeltemperatur.
2. Vilka är några orsaker till global uppvärmning? Förbränning av fossila bränslen, avskogning.
3. Hur skiljer sig klimat från väder? Klimat är medelvädret över en längre period.
4. Vilka konsekvenser kan global uppvärmning få? Stigande havsnivåer, extrema väderförhållanden.
5. Vad kan vi som individer göra för att motverka detta? Återvinna, minska energiförbrukning.

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort uppsats (1-2 A4 sidor) där de beskriver vad global uppvärmning är, vilka orsaker som bidrar till den, och vad de själva kan göra för att motverka den. Uppsatsen ska inkludera minst tre källor.

Citat

“Det finns ingen planet B.” – Emmanuel Macron (2017) Detta citat betonar vikten av att ta hand om vår jord och agera för att motverka global uppvärmning, vilket är centralt för vår överlevnad och planetens framtid.


Modern Tillbaka-knapp