Provkonstruktion

Årskurs:

Åk. 9

Ämne:

Hem- och konsumentkunskap

Tema:

Hållbar utveckling

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas grundläggande kunskaper om hållbar utveckling och deras förmåga att tillämpa dessa kunskaper i praktiska och teoretiska sammanhang. Provets innehåll syftar till att öka medvetenheten om hållbarhet i konsumtionsbeteenden och livsstilar.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Hållbar utveckling, konsumtion och livsstil.Eleven kan beskriva olika aspekter av hållbarhet och deras betydelse för individ och samhälle.

Källa: (Lgr 22, Hem- och konsumentkunskap, åk. 7-9)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad betyder hållbar utveckling? A) Att använda resurser utan att skada miljön B) Att förbruka resurser så snabbt som möjligt C) Att förbättra livskvaliteten för nuvarande generationer utan att skada framtida generationer
  2. Vad är ett ekologiskt fotavtryck? A) Hur mycket energi en person använder B) Hur mycket avfall en person producerar C) Hur mycket resurser en person använder i sitt liv
  3. Vilken av följande är en förnybar resurs? A) Olja B) Solenergi C) Naturgas
  4. Vad är en fördel med att äta lokal mat? A) Den är alltid billigare B) Den har lägre påverkan på miljön C) Den är alltid ekologisk
  5. Vilken metod är bäst för att minska avfall? A) Återvinning B) Kompostering C) Att använda plastpåsar
  6. Hur mycket av avfallet kan återvinnas i snitt? A) 25% B) 50% C) 70%
  7. Vad innebär cirkulär ekonomi? A) Att köpa nya produkter hela tiden B) Att återanvända och återvinna resurser C) Att slänga trasiga produkter
  8. Vad är ett exempel på hållbar konsumtion? A) Att använda plastprodukter ofta B) Att ta kollektivtrafik istället för att köra bil C) Att köpa kläder varje vecka
  9. Vad bidrar mest till klimatförändringar? A) Förnybara energikällor B) Fossila bränslen C) Återvinning
  10. Vilken energikälla kan vara skadlig för klimatet? A) Vattenkraft B) Vindkraft C) Kol
  11. Vilken av följande är inte en fördel med återvinning? A) Minskar skräpet B) Sparar resurser C) Skapar mer avfall
  12. Vad kan vi göra för att stödja hållbar utveckling? A) Köpa mer plastprodukter B) Minska köttkonsumtionen C) Köra mer bil
  13. Vad är sant om hållbar utveckling? A) Det är bara regeringens ansvar B) Det är bara viktigt för framtiden C) Det är viktigt för alla nuvarande generationer
  14. Vad menas med ekologisk hållbarhet? A) Att använda resurser för att förbättra livskvalitet B) Att fokusera på ekonomisk tillväxt C) Att försämra livsmiljön
  15. Hur kan vi spara vatten? A) Lämna kranen på när vi borstar tänderna B) Använda regnvatten för trädgården C) Ta långa duschar

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
Hållbar utvecklingAtt skydda miljönAtt använda resurser på ett smart sättAtt utveckla ekonomin
Ekologiskt fotavtryckDen mängd resurser en person använderHur mycket koldioxid en person släpper utHur mycket avfall en person skapar
Cirkulär ekonomiEn typ av handelAtt återvinna och återanvändaEn linjär produktion
Förnybar resursEn resurs som tar slutEn resurs som alltid finnsEn resurs som är dyr
ÅtervinningAtt använda resurser på nyttAtt slänga avfallAtt producera ny energi
KonsumtionAtt använda resurserAtt spara pengarAtt investera i aktier
AvfallDet som är kvar efter konsumtionEn typ av råvaraEn typ av produkt
KoldioxidEn gas som bidrar till växthuseffektenEn gas utan påverkan på miljönEn gas som är nyttig för växter
EnergiEn typ av avfallKapaciteten att utföra arbeteEn ekologisk resurs
ÅteranvändningAtt använda något igenAtt slänga någotAtt reparera något

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Reflektera över hur dina egna konsumtionsvanor påverkar hållbar utveckling. Vad kan du förändra i din vardag för att bidra till en mer hållbar framtid? (Exempel på svar: “Jag kan börja köpa mer ekologisk mat och minska användningen av plastprodukter.”)
  2. Diskutera vikten av att stödja lokala producenter för hållbar utveckling. Vilka fördelar ser du med detta? (Exempel på svar: “Det är bra för miljön eftersom det minskar transportutsläpp och stödjer lokala ekonomier.”)
  3. Ge exempel på hur utbildning kan hjälpa till att främja hållbar utveckling. Varför är det viktigt att informera andra om detta ämne? (Exempel på svar: “Utbildning kan öka medvetenheten om miljöproblem och uppmuntra fler att delta i hållbara aktiviteter.”)
  4. Hur kan teknologi bidra till en mer hållbar utveckling? Ge exempel på teknologier som kan hjälpa till. (Exempel på svar: “Teknologier som solpaneler och vindkraftverk hjälper till att producera ren energi och minska koldioxidutsläpp.”)

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygAndel rätt (%)Antal poäng
E30%17 (inkl. resonerande frågor: 6)
D40%22 (inkl. resonerande frågor: 8)
C50%28 (inkl. resonerande frågor: 10)
B70%39 (inkl. resonerande frågor: 14)
A90%50 (inkl. resonerande frågor: 18)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • Word – Skapar ett dokument
  • Svårare – Gör provet svårare
  • Enklare – Gör provet enklare
  • Facit – Ta fram facit
  • Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna