Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Naturkunskap 1b. Hållbar utveckling och individens livsstil. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Naturkunskap 1b

Tema:

Hållbar utveckling och individens livsstil

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft. Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet. Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället. Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument.

[Källa: Gy11, Naturkunskap 1b]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till hållbar utveckling (10 min)
  • Förklara begreppet hållbar utveckling och dess betydelse.
  • Presentera aktuella globala miljöfrågor.
  • Diskutera betydelsen av ekologiska fotavtryck.
  • Koppla hållbar utveckling till elevernas vardagsliv.
2. Diskussion kring livsstil och hälsa (15 min)
  • Facilitera en diskussion om kostens påverkan på hälsan.
  • Be eleverna att dela sina egna livsstilsval.
  • Prata om hur livsstil påverkar miljön.
  • Ge exempel på hälsosamma livsstilsval.
3. Grupparbete om ekologiska fotavtryck (15 min)
  • Dela in eleverna i grupper.
  • Låt grupperna beräkna sitt ekologiska fotavtryck.
  • Diskutera skillnader i fotavtryck och vad som påverkar det.
  • Varje grupp presenterar sina resultat.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
  • Sammanfatta lektionen och repetera centrala begrepp.
  • Låta eleverna reflektera över vad de lärt sig.
  • Diskutera hur individer kan bidra till hållbar utveckling.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Hållbar utveckling: Vad det innebär och varför det är viktigt.
  • Ekologiska fotavtryck: Hur man beräknar och reducerar dem.
  • Livsstil och hälsa: Samband mellan kost, träning och välbefinnande.
  • Miljöpåverkan: Hur individuella val påverkar miljön.
  • Social rättvisa: Hur mänskliga rättigheter spelar in i hållbar utveckling.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Hållbarhet Förmågan att upprätthålla sig själv eller en viss nivå över tid, särskilt i relation till miljö och samhälle. Kommer från det svenska ordet “hållbar”.
Ekosystem Ett samhälle av levande organismer i samverkan med sin fysiska omgivning. Från grekiska “oikos” (hus) + “systema” (system).

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan vi individuellt göra skillnad för miljön i vår vardag?
  • B. Vad tycker ni är viktigast när det kommer till hållbar utveckling, och varför?
  • C. Hur kan vi kombinera våra livsstilsval med ansvar för planeten?

Aktivitet

Eleverna ska genomföra en gruppaktivitet där de planerar en hållbar dag. De ska inkludera olika aspekter av en hållbar livsstil, såsom mat, transport och aktiviteter. Varje grupp ska presentera sin plan och förklara hur deras val bidrar till en mer hållbar framtid.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är hållbar utveckling? En utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter.
Ge ett exempel på en miljöfråga. Klimatförändringar.
Vad påverkar vårt ekologiska fotavtryck? Konsumtionsvanor, energiförbrukning, kost och transporter.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en uppsats om 1-2 sidor där de reflekterar över sin egen livsstil och hur den påverkar både deras hälsa och miljön. De skall också ge exempel på konkreta förändringar som de kan göra för att leva mer hållbart.

Citat

”Vi har inte ärvt jorden av våra föräldrar; vi har lånat den av våra barn.” – David Brower, 1990. Detta citat understryker vikten av att tänka på kommande generationer när vi fattar beslut idag.


Modern Tillbaka-knapp