Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska
Tema: När hundarna kommer – Analys och tolkning
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska läsa och analysera litterära texter. | Eleven kan återge och diskutera handlingen i skönlitterära verk. |
Diskutera och reflektera kring etiska dilemman. | Eleven kan diskutera och förklara egna och andras åsikter. |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till boken och teman (15 min)
- Presentera boken “När hundarna kommer” och dess författare.
- Genomgå bokens centrala teman och vad som gör dem relevanta.
- Diskutera syftet med läsningen och förväntningar på bokens innehåll.
- Ställ öppna frågor för att engagera eleverna i samtalet.
2. Genomgång av litteraturanalys (15 min)
- Introducera begreppet litterär analys och dess betydelse.
- Presentera olika aspekter som karaktärer, handling, tema och stil.
- Diskutera varför det är viktigt att förstå kontexten i litteratur.
- Ge exempel på hur man kan tolka och analysera texter.
3. Förberedelse för läsning av första kapitlet (10 min)
- Dela ut boken och inledande kapitel till varje elev.
- Förklara vad eleverna ska fokusera på under läsningen.
- Ge eleverna uppdrag att identifiera nyckelkaraktärer och händelser.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Be eleverna att sammanfatta vad de har diskuterat under lektionen.
- Klargör vad de kan förvänta sig av nästa lektion, där de börjar läsa första kapitlet.
- Avsluta med att ställa en fråga för nästa gång: “Vad förväntar ni er av karaktärerna i berättelsen?”
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Bokens teman: Utforska teman som vänskap, förlust och mod.
- Karaktärsanalys: Diskutera hur karaktärerna utvecklas genom berättelsen.
- Litteraturhistorisk kontext: Kännedom om den tid och de omständigheter som påverkat texten.
- Etiska dilemman: Identifiera och diskutera de etiska dilemman som presenteras i boken.
- Litterära verktyg: Förståelse för stilistiska element som bildspråk och symbolik.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Litteratur | Samling av skrivna verk, särskilt de som har ett konstnärligt värde. | Härstammar från latin “literatura”, vilket betyder “skrivande”. |
Tema | Centralt ämne eller fokus i en litterär text. | Kommer från grekiska “thesis”, som betyder “att sätta eller placera”. |
Karaktär | Person i en berättelse eller annan fiktiv framställning. | Från grekiska “character”, som betyder “stämpla” eller “präga”. |
Etik | Vetenskap som studerar moraliska värderingar och normer. | Från grekiska “ethos”, vilket betyder “sed” eller “karaktär”. |
Narrativ | Berättande struktur i litteratur. | Från latin “narrativus”, som betyder “berättande”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka teman tror ni är mest centrala i “När hundarna kommer”, och varför är de relevanta idag?
- B. Hur kan vi förstå karaktärers val och handlingar i relation till deras omständigheter?
- C. Vilka etiska dilemman ser ni redan nu som kan överraska läsaren i berättelsen?
Aktivitet
Eleverna delas upp i små grupper och får diskutera sina förväntningar på boken samt dela sina tankar om teman och karaktärer baserat på den information som presenterades under lektionen. Varje grupp ska skriva ner sina diskussioner och presentera dem för klassen i slutet av lektionen. Denna aktivitet syftar till att etablera en grund för djupgående diskussioner senare.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vilka är de tre teman som ni tror är centrala i boken? | |
Vilka karaktärer ser ni som mest intressanta, och varför? | |
Hur skulle ni beskriva er förväntan inför att läsa boken? | |
Vilka etiska dilemman har ni redan identifierat? | |
Vad hänger ni upp er förståelse av bokens teman på? | |
Vilka ord är viktiga för att förstå boken? | |
Vad har ni lärt er nytt om litteraturanalys? | |
Vad ser ni fram emot i ert arbete med boken framöver? |
Hemuppgift
Eleverna ska läsa första kapitlet av “När hundarna kommer” och skriva en kort reflektion (1 sida A4, 300-400 ord) där de analyserar en karaktärs handlingar och motiv. De ska även diskutera hur dessa handlingar kan relateras till egna erfarenheter eller värderingar.
Citat
“Det är inte vad som händer oss, utan hur vi reagerar på det som avgör vår lycka.” – Epiktetos, ca 60 e.Kr. Det här citatet knyter an till lektionen genom att det reflekterar vikten av karaktärers beslut och deras konsekvenser i “När hundarna kommer”.